Työläistaustaisten oikeustieteen opiskelijoiden kokemuksia yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumisesta
Falck, Sara (2024-05-16)
Työläistaustaisten oikeustieteen opiskelijoiden kokemuksia yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumisesta
Falck, Sara
(16.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738298
Tiivistelmä
Toisen maailmansodan jälkeisen koulutusekspansion myötä eliitin ja etuoikeutetuista lähtökohdista tulevien koulutusväylät ovat vähitellen avautuneet kaikille. Koulutukselliset umpiperät on poistettu, ja Suomessa huonoistakin lähtökohdista tuleva nuori voi ponnistaa yliopistoon. Koulutusmahdollisuuksien eriarvoisuus ei kuitenkaan ole poistunut lisääntyneen koulutustarjonnan myötä. Yliopistot toimivat Suomessa yhä erittäin valikoivasti, ja perhetausta vaikuttaa edelleen voimakkaasti koulutuksen periytymiseen. Mitä koulutetummat vanhemmat ovat, sitä todennäköisemmin heidän jälkeläisensä hakeutuu yliopistoon. Perheeltä saatu kulttuurinen ja koulutuksellinen pääoma vaikuttavat siihen, päättääkö nuori ylipäätään hakeutua yliopisto-opintoihin vai jättäytyykö hän yliopiston ulkopuolelle. Koulutusalat ovat myös eriytyneet yliopistoittain, tieteenaloittain ja koulutusohjelmittain elitistisempiin ja kansanomaisempiin lohkoihin.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan työläistaustaisten oikeustieteen opiskelijoiden kokemuksia yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumisesta. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten opiskelijoiden lapsuudenperheet suhtautuvat heidän opintoihinsa ja millaista tukea he ovat saaneet perheeltään. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla keväällä 2023. Kyselyyn vastasi 24 oikeustieteen opiskelijaa Helsingin ja Lapin yliopistoista. Tutkielmassa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijoiden työläistausta vaikuttaa selvästi yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumiseen ja/tai opintojen sujumiseen etenkin opiskelijoiden kokeman ulkopuolisuuden tunteen ja akateemisen maailman vierauden takia. Työläistausta vaikuttaa myös opiskelijan saamaan tukeen lapsuudenperheeltään. Emotionaalista tukea perheeltä saattaa olla vaikeaa saada, koska perheen tietämys yliopisto-opiskelusta on vähäistä. Perheeltä saadun taloudellisen tuen vähäisyyteen vaikuttaa eniten perheen taloudellinen tilanne. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan työläistaustaisten oikeustieteen opiskelijoiden kokemuksia yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumisesta. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten opiskelijoiden lapsuudenperheet suhtautuvat heidän opintoihinsa ja millaista tukea he ovat saaneet perheeltään. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla keväällä 2023. Kyselyyn vastasi 24 oikeustieteen opiskelijaa Helsingin ja Lapin yliopistoista. Tutkielmassa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijoiden työläistausta vaikuttaa selvästi yliopiston akateemiseen maailmaan sopeutumiseen ja/tai opintojen sujumiseen etenkin opiskelijoiden kokeman ulkopuolisuuden tunteen ja akateemisen maailman vierauden takia. Työläistausta vaikuttaa myös opiskelijan saamaan tukeen lapsuudenperheeltään. Emotionaalista tukea perheeltä saattaa olla vaikeaa saada, koska perheen tietämys yliopisto-opiskelusta on vähäistä. Perheeltä saadun taloudellisen tuen vähäisyyteen vaikuttaa eniten perheen taloudellinen tilanne. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa.