Kulutus äitiysidentiteetin vahvistamisen keinona
Kaunisto, Kia (2024-05-17)
Kulutus äitiysidentiteetin vahvistamisen keinona
Kaunisto, Kia
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739062
Tiivistelmä
Kulutus voi toimia tapana vahvistaa tai rakentaa äitiyteen liittyviä kokemuksia ja identiteettiä. Äitiysidentiteetin muovautuminen kulutuksen avulla voi ilmetä monin eri tavoin, esimerkiksi ostamalla itselle tai vauvalle sellaisia vaatteita ja tarvikkeita, jotka heijastavat haluttua identiteettiä tai statusta. Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten äitien kulutustottumukset raskausaikana tai vastasyntyneen vauvan kanssa ovat vuorovaikutuksessa äitiysidentiteetin muovautumisen kanssa. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitän, miten kulutusvalinnat ja -käytännöt heijastavat äitien arvoja ja rooleja, sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kulutus luo äitiysidentiteetin rakentumiselle. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu vertaisarvioiduista artikkeleista, jotka käsittelevät kulutusta, identiteettiä ja äitiyttä. Aineistossa käsitellään äitien kulutusvalintoja ja -käyttäytymistä sekä sitä, miten kulutus voi muokata äitiysidentiteettiä. Analyysini mukaan, kulutuksella voi olla merkittävä rooli äitiysidentiteetin rakentamisessa, sen tarjotessa äideille mahdollisuuksia ilmaista ja ymmärtää äitiyteen liittyviä rooleja ja arvoja. Kulutus ei kuitenkaan tarjoa yksin positiivisia ja mahdollistavia kokemuksia, sillä kulutusta siirtymäaikana voi leimata myös epävarmuus ja hämmennys. Kuluttaminen saattaa auttaa omaksumaan uutta identiteettiä, mutta myös hämmentää uuden identiteetin prosessointia. Lisäksi taloudelliset resurssit tai niiden puute näyttävät olevan keskeisiä tekijöitä, kun tarkastellaan äitiysidentiteetin ja kulutuksen välistä yhteyttä. Riittävät resurssit voivat helpottaa äidin roolin omaksumista ja tukea äidin itsetuntoa ja tunnetta hyvästä äitiydestä. Toisaalta taloudelliset haasteet ja resurssien puute voivat aiheuttaa stressiä, epävarmuutta ja paineita, mikä vaikuttaa negatiivisesti äitiysidentiteettiin ja äidin kokemaan hyvinvointiin omasta itsestä. Kulutuksen ja identiteetin vuorovaikutus äitiyden kontekstissa on monitahoista, sen kietoutuessa yhteiskunnassa vallitseviin normeihin ja arvoihin. Erilaisin kulutustottumuksin, äiti voi pyrkiä viestimään ja vahvistamaan omaa näkemystään äitiydestä ja vanhemmuudesta.