Supply chain transparency : how fashion companies can utilize it as a part of their strategy
Urho, Iivari (2024-05-15)
Supply chain transparency : how fashion companies can utilize it as a part of their strategy
Urho, Iivari
(15.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737598
Tiivistelmä
Fashion companies are facing increased pressure from customers, especially regarding sustainability aspects. For fashion companies supply chain transparency is a critical aspect of companies supply chain management, especially when improving the sustainability of company’s operations. This thesis explores the concept of supply chain transparency and its importance for fashion companies. The main research question is: How can fashion companies utilize supply chain transparency as part of their strategy? The first chapter introduces the background of the research and the research questions. The thesis introduces supply chain transparency as concept, that originates from a previous term, cost transparency, but has shifted towards being a sustainability related concept. Supply chain transparency and its various aspects, including the difference between supply chain transparency and visibility, ways to achieve more transparent supply chains, and the difficulties and downsides related to supply chain transparency are discussed in the thesis.
The third chapter examines supply chain transparency in the context of fashion companies, via the triple bottom line model. Triple bottom line model introduces a different point of view for companies, which shifts the focus on to three different bottom lines instead of one. The thesis discusses the model as a tool for improving sustainability. The main research question is answered via case example, that provides an instance, where supply chain transparency has been a beneficial strategy for a fashion company. The thesis concludes with a summary of the key findings and their implications for the fashion industry, as well as speculations regarding the future of supply chain transparency in the context of fashion companies. Muotialan yritykset kohtaavat asiakkaiden taholta kasvavaa painetta erityisesti kestävän kehityksen osalta. Muotiyrityksille toimitusketjun läpinäkyvyys on kriittinen osa yritysten toimitusketjun hallintaa, erityisesti yrityksen toiminnan kestävyyden parantamisessa. Tämä tutkielma tarkastelee toimitusketjun läpinäkyvyyden käsitettä ja sen merkitystä muotialan yrityksille. Tutkielman päätutkimuskysymys on: Miten muotiyritykset voivat hyödyntää toimitusketjun läpinäkyvyyttä osana strategiaansa? Ensimmäisessä luvussa käsitellään tutkimuksen taustaa ja tutkimuskysymyksiä. Tutkielma esittelee toimitusketjun läpinäkyvyyden käsitteenä, joka on peräisin aiemmasta termistä, kustannusten läpinäkyvyydestä mutta on siirtynyt kohti kestävyyteen liittyvää konseptia. Tutkielmassa käsitellään toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja sen eri osa-alueita, kuten toimitusketjun läpinäkyvyyden ja näkyvyyden eroja, tapoja saavuttaa läpinäkyvämpi toimitusketju sekä toimitusketjun läpinäkyvyyteen liittyviä vaikeuksia ja haittoja.
Kolmannessa luvussa tarkastellaan toimitusketjun läpinäkyvyyttä muotiyritysten kontekstissa kolmoistilinpäätös-mallin avulla. Kolmoistilinpäätös -malli tuo yrityksille erilaisen näkökulman, joka ohjaa keskittymisen kolmeen eri alalinjaan yhden sijaan. Tutkielmassa mallia käsitellään kestävän kehityksen työkaluna. Päätutkimuskysymykseen vastataan tapauksen kautta, joka tarjoaa esimerkin, jossa toimitusketjun läpinäkyvyys on ollut hyödyllinen osa erään muotiyrityksen strategiaa. Tutkielma päättyy yhteenvetoon keskeisistä havainnoista ja niiden vaikutuksista muotiteollisuuteen sekä spekulaatioihin toimitusketjun läpinäkyvyyden tulevaisuudesta muotiyritysten kontekstissa.
The third chapter examines supply chain transparency in the context of fashion companies, via the triple bottom line model. Triple bottom line model introduces a different point of view for companies, which shifts the focus on to three different bottom lines instead of one. The thesis discusses the model as a tool for improving sustainability. The main research question is answered via case example, that provides an instance, where supply chain transparency has been a beneficial strategy for a fashion company. The thesis concludes with a summary of the key findings and their implications for the fashion industry, as well as speculations regarding the future of supply chain transparency in the context of fashion companies.
Kolmannessa luvussa tarkastellaan toimitusketjun läpinäkyvyyttä muotiyritysten kontekstissa kolmoistilinpäätös-mallin avulla. Kolmoistilinpäätös -malli tuo yrityksille erilaisen näkökulman, joka ohjaa keskittymisen kolmeen eri alalinjaan yhden sijaan. Tutkielmassa mallia käsitellään kestävän kehityksen työkaluna. Päätutkimuskysymykseen vastataan tapauksen kautta, joka tarjoaa esimerkin, jossa toimitusketjun läpinäkyvyys on ollut hyödyllinen osa erään muotiyrityksen strategiaa. Tutkielma päättyy yhteenvetoon keskeisistä havainnoista ja niiden vaikutuksista muotiteollisuuteen sekä spekulaatioihin toimitusketjun läpinäkyvyyden tulevaisuudesta muotiyritysten kontekstissa.