Minimalistisen elämäntyylin sisäiset motiivit : Näkökulmana psykologisten perustarpeiden teoria
Paukkunen, Jasmin (2024-05-16)
Minimalistisen elämäntyylin sisäiset motiivit : Näkökulmana psykologisten perustarpeiden teoria
Paukkunen, Jasmin
(16.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738451
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738451
Tiivistelmä
Länsimaisen kulutuskulttuurin aiheuttamat paineet sekä lisääntyvä ympäristötietoisuus ovat kasvattaneet minimalistisen elämäntyylin suosiota. Minimalistisen elämäntyylin tavoitteena on poistaa elämää häiritsevä epäjärjestys, ja keskittyä itselle merkityksellisiin asioihin, kuten ihmissuhteisiin ja elämyksiin. Minimalistit pyrkivät ostamaan ja omistamaan vain itselle välttämätöntä materiaa. Minimalistisen elämäntyylin kannattajat ovat kasvava kuluttajasegmentti, jonka tarpeita ja haluja on syytä tutkia tarkemmin.
Aiempi tutkimus on osoittanut, että vaatimattomammin elävien kuluttajien toimintaa ajavat sisäiset motiivit. Kuluttajien sisäistä motivaatiota käsitteleviä teorioita ei kuitenkaan aiemmin ole juuri hyödynnetty kuluttajatutkimuksessa. Myös minimalistinen elämäntyyli on alitutkittu aihe tieteessä. Tämä tutkielma pyrkii täyttämään minimalistisen elämäntyylin sisäisiin motiiveihin liittyvää tutkimusaukkoa, ja täydentämään minimalistiseen elämäntyyliin liittyvää tieteellistä keskustelua.
Tutkielmassa pohditaan, millä tavoin minimalistinen elämäntyyli voi tukea psykologisten perustarpeiden täyttymistä. Psykologisten perustarpeiden teorian mukaan sisäinen motivaatio pohjautuu psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen. Psykologisia perustarpeita ovat tarpeet yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden ja autonomian kokemuksista. Minimalistista elämäntyyliä tarkastellaan siihen liittyvien mielipiteiden, mielenkiinnon kohteiden ja aktiviteettien kautta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmassa havaittiin, että pyrkimykset tyydyttää yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden ja autonomian tarpeita motivoivat kuluttajia elämään minimalistisesti. Elämäntyyliin liitetty mieltymys kuluttaa palveluita ja elämyksiä materian sijaan vahvistaa minimalistisen kuluttajan yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja lisääntynyt aika läheisten kanssa on keskeinen motiivi minimalistiseen elämäntyyliin siirtymiselle. Minimalismille tyypillinen omaisuuden kontrollointi sekä harkitut ostokset tukevat erityisesti kuluttajan kyvykkyyden ja autonomian kokemusta.
Tutkielman rajoitteena on minimalistisen elämäntyylin puutteellinen ja hajanainen tutkimus, sekä psykologisten perustarpeiden teorian rajallinen soveltuvuus kuluttajan motiivien tutkimiseen. Jatkotutkimukset erityisesti minimalistisen elämäntyylin aktiviteeteista ja mielenkiinnon kohteista sekä psykologisten perustarpeiden painottumisesta ovat tarpeen.
Aiempi tutkimus on osoittanut, että vaatimattomammin elävien kuluttajien toimintaa ajavat sisäiset motiivit. Kuluttajien sisäistä motivaatiota käsitteleviä teorioita ei kuitenkaan aiemmin ole juuri hyödynnetty kuluttajatutkimuksessa. Myös minimalistinen elämäntyyli on alitutkittu aihe tieteessä. Tämä tutkielma pyrkii täyttämään minimalistisen elämäntyylin sisäisiin motiiveihin liittyvää tutkimusaukkoa, ja täydentämään minimalistiseen elämäntyyliin liittyvää tieteellistä keskustelua.
Tutkielmassa pohditaan, millä tavoin minimalistinen elämäntyyli voi tukea psykologisten perustarpeiden täyttymistä. Psykologisten perustarpeiden teorian mukaan sisäinen motivaatio pohjautuu psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen. Psykologisia perustarpeita ovat tarpeet yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden ja autonomian kokemuksista. Minimalistista elämäntyyliä tarkastellaan siihen liittyvien mielipiteiden, mielenkiinnon kohteiden ja aktiviteettien kautta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmassa havaittiin, että pyrkimykset tyydyttää yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden ja autonomian tarpeita motivoivat kuluttajia elämään minimalistisesti. Elämäntyyliin liitetty mieltymys kuluttaa palveluita ja elämyksiä materian sijaan vahvistaa minimalistisen kuluttajan yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja lisääntynyt aika läheisten kanssa on keskeinen motiivi minimalistiseen elämäntyyliin siirtymiselle. Minimalismille tyypillinen omaisuuden kontrollointi sekä harkitut ostokset tukevat erityisesti kuluttajan kyvykkyyden ja autonomian kokemusta.
Tutkielman rajoitteena on minimalistisen elämäntyylin puutteellinen ja hajanainen tutkimus, sekä psykologisten perustarpeiden teorian rajallinen soveltuvuus kuluttajan motiivien tutkimiseen. Jatkotutkimukset erityisesti minimalistisen elämäntyylin aktiviteeteista ja mielenkiinnon kohteista sekä psykologisten perustarpeiden painottumisesta ovat tarpeen.