Puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen kehittyminen
Viiru, Roosa; Aunula, Veera (2024-05-20)
Puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen kehittyminen
Viiru, Roosa
Aunula, Veera
(20.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739345
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739345
Tiivistelmä
Tämän katsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä reflektiotaitojen osa-alueita puheterapeuttiopiskelijoilla on tutkittu ja mitä arviointimenetelmiä niiden tutkimiseen on käytetty. Lisäksi katsauksen tavoitteena oli selvittää, miten ja millä keinoin puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaidot kehittyvät. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet reflektiotaitojen olevan tärkeitä esimerkiksi ammatillisen kasvun ja oppimisen kannalta. Puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen kehitystä tarkastelevaa kirjallisuuskatsausta ei ole aiemmin tehty.
Katsaus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka artikkelit haettiin neljästä eri tietokannasta. Mukaan valikoitui yhteensä 10 artikkelia, joista yhdeksän keskittyi tarkastelemaan puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen kehitystä ja yksi metakognition kehitystä.
Katsauksen tulokset osoittavat puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen voivan kehittyä ajan kuluessa, jos niiden kehittymiseen saadaan tukea. Katsaukseen valitut tutkimukset tutkivat seuraavia reflektiotaitojen osa-alueita: reflektiotaitojen syvyyttä ja laajuutta, reflektiotaitoja yleisesti sekä metakognitiota. Reflektiotaitoja mitattiin kyseisissä tutkimuksissa kirjallisten reflektiotehtävien analysoinneilla sekä erilaisilla kysely- ja arviointilomakkeilla. Mahdollisia reflektiotaitoja tukevia menetelmiä huomattiin olevan muun muassa kirjalliset reflektiotehtävät, ohjaus ja palaute. Myös kliinisillä harjoitteluilla huomattiin olevan yhteys reflektiotaitojen kehittymiseen.
Katsauksesta saadut tulokset ovat saman suuntaisia kuin aikaisemmat muiden terveysalojen opiskelijoiden reflektiotaitojen kehittymistä tarkastelevien tutkimusten tulokset. Katsauksen tulokset antavat siis viitteitä siitä, että puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitoja voidaan kehittää ajan kuluessa erilaisin tukikeinoin. Katsaus vahvistaa myös nykyistä käsitystä siitä, että reflektiotaitojen kehittymistä tukevia opetusmenetelmiä on perusteltua sisällyttää puheterapeuttiopiskelijoiden koulutusohjelmiin.
Katsaus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka artikkelit haettiin neljästä eri tietokannasta. Mukaan valikoitui yhteensä 10 artikkelia, joista yhdeksän keskittyi tarkastelemaan puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen kehitystä ja yksi metakognition kehitystä.
Katsauksen tulokset osoittavat puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitojen voivan kehittyä ajan kuluessa, jos niiden kehittymiseen saadaan tukea. Katsaukseen valitut tutkimukset tutkivat seuraavia reflektiotaitojen osa-alueita: reflektiotaitojen syvyyttä ja laajuutta, reflektiotaitoja yleisesti sekä metakognitiota. Reflektiotaitoja mitattiin kyseisissä tutkimuksissa kirjallisten reflektiotehtävien analysoinneilla sekä erilaisilla kysely- ja arviointilomakkeilla. Mahdollisia reflektiotaitoja tukevia menetelmiä huomattiin olevan muun muassa kirjalliset reflektiotehtävät, ohjaus ja palaute. Myös kliinisillä harjoitteluilla huomattiin olevan yhteys reflektiotaitojen kehittymiseen.
Katsauksesta saadut tulokset ovat saman suuntaisia kuin aikaisemmat muiden terveysalojen opiskelijoiden reflektiotaitojen kehittymistä tarkastelevien tutkimusten tulokset. Katsauksen tulokset antavat siis viitteitä siitä, että puheterapeuttiopiskelijoiden reflektiotaitoja voidaan kehittää ajan kuluessa erilaisin tukikeinoin. Katsaus vahvistaa myös nykyistä käsitystä siitä, että reflektiotaitojen kehittymistä tukevia opetusmenetelmiä on perusteltua sisällyttää puheterapeuttiopiskelijoiden koulutusohjelmiin.