Sosioekonomisen aseman merkitys käsityön aineenopettajaopiskelijan käsityöopintoihin
Söder, Armi; Väisänen, Susanna (2024-05-20)
Sosioekonomisen aseman merkitys käsityön aineenopettajaopiskelijan käsityöopintoihin
Söder, Armi
Väisänen, Susanna
(20.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052840057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052840057
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Turun yliopiston Rauman kampuksen käsityön aineenopettajaopiskelijoiden sosioekonomisen aseman vaikutuksia heidän käsityöopintoihinsa. Selvitimme opiskelijoiden toimeentuloa, vanhempien koulutustaustan ja mahdollisten avustusten vaikutusta opiskelijoiden taloudelliseen tilanteeseen. Tutkimuksessa arvioidaan myös, onko käsityökasvatuksen opiskelijoiden taloudellisella tilanteella ollut negatiivisia vaikutuksia heidän opinnoista selviytymiseensä ja kuinka opintojen suunnittelussa on otettu opiskelijoiden mielestä huomioon heidän taloudellinen tilanteensa.
Tulosten perusteella osa käsityön aineenopettajaopiskelijoista koki sosioekonomisen aseman vaikutukset opintoihin vähäisiksi, kun taas toiset pitivät niitä merkittävinä. Opiskelijoiden mielestä käsityön aineenopettajakoulutuksessa ei ole otettu riittävästi huomioon opiskelijoiden taloudellista tilannetta. Suurin osa vastaajista on riippuvaisia opinto- ja asumistuesta sekä joutuu turvautumaan opintolainaan. Lisäksi monet käyvät töissä opintojensa ohella. Opiskelijoiden vanhempien koulutustausta vaikuttaa osittain periytyvältä. Työssäkäyvät opiskelijat saavat enemmän materiaalilahjoituksia kuin ei työssäkäyvät opiskelijat, mikä helpottaa heidän taloudellista tilannettaan. Lisäksi toimeentulovaikeudet voivat vaikuttaa negatiivisesti opintoihin, kurssityön suunnitteluun ja toteutukseen sekä käsityötaitojen kehittymiseen opintojen aikana.
Jatkotoimenpide-ehdotuksissa tulosten perusteella kiinnitetään huomiota opiskelijoiden kokemaan omakustanteisuuden vaikutukseen opintojen laadussa. Koska taloudellinen tilanne voi rajoittaa materiaalivalintoja ja vaikuttaa oppimistuloksiin, ehdotetaan Turun yliopiston Rauman kampuksen käsityön opetussuunnitelman tarkastelua taloudellisen saavutettavuuden näkökulmasta. Ehdotamme myös käsityön aineopintojen kurssisuorituksiin liittyvien kulujen todellisen keskiarvon selvittämistä. Mikäli koulutuksen kokonaiskustannukset vaikuttavat opiskelijan talouteen ja opintojen etenemiseen, tulisi kustannusarvion olla tiedossa koulutukseen hakijoille.
Tulosten perusteella osa käsityön aineenopettajaopiskelijoista koki sosioekonomisen aseman vaikutukset opintoihin vähäisiksi, kun taas toiset pitivät niitä merkittävinä. Opiskelijoiden mielestä käsityön aineenopettajakoulutuksessa ei ole otettu riittävästi huomioon opiskelijoiden taloudellista tilannetta. Suurin osa vastaajista on riippuvaisia opinto- ja asumistuesta sekä joutuu turvautumaan opintolainaan. Lisäksi monet käyvät töissä opintojensa ohella. Opiskelijoiden vanhempien koulutustausta vaikuttaa osittain periytyvältä. Työssäkäyvät opiskelijat saavat enemmän materiaalilahjoituksia kuin ei työssäkäyvät opiskelijat, mikä helpottaa heidän taloudellista tilannettaan. Lisäksi toimeentulovaikeudet voivat vaikuttaa negatiivisesti opintoihin, kurssityön suunnitteluun ja toteutukseen sekä käsityötaitojen kehittymiseen opintojen aikana.
Jatkotoimenpide-ehdotuksissa tulosten perusteella kiinnitetään huomiota opiskelijoiden kokemaan omakustanteisuuden vaikutukseen opintojen laadussa. Koska taloudellinen tilanne voi rajoittaa materiaalivalintoja ja vaikuttaa oppimistuloksiin, ehdotetaan Turun yliopiston Rauman kampuksen käsityön opetussuunnitelman tarkastelua taloudellisen saavutettavuuden näkökulmasta. Ehdotamme myös käsityön aineopintojen kurssisuorituksiin liittyvien kulujen todellisen keskiarvon selvittämistä. Mikäli koulutuksen kokonaiskustannukset vaikuttavat opiskelijan talouteen ja opintojen etenemiseen, tulisi kustannusarvion olla tiedossa koulutukseen hakijoille.