Teleyritysten varautuminen normaaliolojen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalle : Kotimaisen lainsäädännön näkökulma
Paasikoski, Veikka (2024-05-17)
Teleyritysten varautuminen normaaliolojen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalle : Kotimaisen lainsäädännön näkökulma
Paasikoski, Veikka
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052839760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052839760
Tiivistelmä
Teleyrityksillä on informaation välittämisen mahdollistajina merkittävä rooli yhteiskunnan toiminnan jatkuvuuden mahdollistamisessa myös erilaisissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Viime vuosina kiristyneen maailmanpolitiikan seurauksena ja Venäjän harjoittaman aggressiivisen ulkopolitiikan myötä riski teleyritysten hallinnoimiin viestintäverkkoihin ja niiden tarjoamiin viestintäpalveluihin kohdistuvista hyökkäyksistä on kohonnut.
Tämän ON-opinnäytetyön pääasiallinen tutkimuskysymys on selvittää, miten teleyritykset velvoitetaan lainsäädännössämme varautumaan normaaliolojen häiriötilanteiden sekä poikkeusolojen varalle. Pääasiasilliseen tutkimuskysymykseen liittyen tutkimuksessa tarkastellaan myös teleyritysten vapaaehtoisuuteen perustuvaa varautumista osana huoltovarmuustoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on lainopillisin metodein systematisoida voimassa oleva relevantti varautumissääntely helposti hahmotettavaksi ja päivitetyksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksen keskiössä on sähköisen viestinnän palveluista annettu laki, jossa teleyritysten varautumisvelvollisuudesta säädetään. Sen sisällön tulkitsemisen ja systematisoinnin ohella tutkimuksessa otetaan kantaa sääntelyn nykytilaan sekä tarjotaan siihen muutosehdotuksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että teleyritysten varautuminen normaaliolojen häiriötilanteiden sekä poikkeusolojen varalle varmistetaan kokonaisuutena tarkastellen kattavan ja toimivan laintasoisen sääntelyn avulla. Varautumista tukee myös teleyritysten vapaaehtoisuuteen perustuva yhteistyö etenkin huoltovarmuustoimintaan kuuluvassa Digipoolissa, jossa kehitetään muun muassa alan toimijoiden kyberturvallisuutta. Sähköisen viestinnän palveluista annettuun lakiin sisältyvää teleyritysten velvollisuutta varautumissuunnitteluun voisi kuitenkin joiltain osin päivittää. Varautumissuunnittelun sisällöstä voisi olla paikallaan säätää nykyistä tarkemmin, jotta teleyrityksillä olisi mahdollisimman yhtenevät toimintamallit erilaisten kriisien varalle. Lisäksi varautumissuunnitelmien laintasoista viranomaiskontrollia tulisi lisätä, jotta laadukas varautuminen pystytään mahdollisimman kattavasti turvaamaan.
Tämän ON-opinnäytetyön pääasiallinen tutkimuskysymys on selvittää, miten teleyritykset velvoitetaan lainsäädännössämme varautumaan normaaliolojen häiriötilanteiden sekä poikkeusolojen varalle. Pääasiasilliseen tutkimuskysymykseen liittyen tutkimuksessa tarkastellaan myös teleyritysten vapaaehtoisuuteen perustuvaa varautumista osana huoltovarmuustoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on lainopillisin metodein systematisoida voimassa oleva relevantti varautumissääntely helposti hahmotettavaksi ja päivitetyksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksen keskiössä on sähköisen viestinnän palveluista annettu laki, jossa teleyritysten varautumisvelvollisuudesta säädetään. Sen sisällön tulkitsemisen ja systematisoinnin ohella tutkimuksessa otetaan kantaa sääntelyn nykytilaan sekä tarjotaan siihen muutosehdotuksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että teleyritysten varautuminen normaaliolojen häiriötilanteiden sekä poikkeusolojen varalle varmistetaan kokonaisuutena tarkastellen kattavan ja toimivan laintasoisen sääntelyn avulla. Varautumista tukee myös teleyritysten vapaaehtoisuuteen perustuva yhteistyö etenkin huoltovarmuustoimintaan kuuluvassa Digipoolissa, jossa kehitetään muun muassa alan toimijoiden kyberturvallisuutta. Sähköisen viestinnän palveluista annettuun lakiin sisältyvää teleyritysten velvollisuutta varautumissuunnitteluun voisi kuitenkin joiltain osin päivittää. Varautumissuunnittelun sisällöstä voisi olla paikallaan säätää nykyistä tarkemmin, jotta teleyrityksillä olisi mahdollisimman yhtenevät toimintamallit erilaisten kriisien varalle. Lisäksi varautumissuunnitelmien laintasoista viranomaiskontrollia tulisi lisätä, jotta laadukas varautuminen pystytään mahdollisimman kattavasti turvaamaan.