Kasvatusyhteisöt ovat yhteiskunnan mikromaailmoja : Sosiaalisesti kestävä tulevaisuus, hyvinvointitaidot ja yhdenvertaisuus lukion opetussuunnitelman perusteissa
Aflatuni, Maija (2024-04-22)
Kasvatusyhteisöt ovat yhteiskunnan mikromaailmoja : Sosiaalisesti kestävä tulevaisuus, hyvinvointitaidot ja yhdenvertaisuus lukion opetussuunnitelman perusteissa
Aflatuni, Maija
(22.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024560
Tiivistelmä
Sosiaalinen kestävyys on yksi kestävän kehityksen osa-alue, joka pitää sisällään osallisuuden, hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden käsitteet. Yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointi on keskeinen sosiaalisen kestävyyden rakennusaine. Yhdenvertaisuuden toteutumisesta keskustellaan kouluissa ja kasvatusyhteisöissä kiivaasti ja eriarvoisessa maailmassa on syntynyt entistä voimakkaampi tarve yhdenvertaisuuden toteutumiselle. Koulutusjärjestelmässä inkluusio tuo mukanaan ideologisen työkalun yhdenvertaisuuden toteutumiselle, vaikka todellisuudessa resurssit eivät vielä kohtaakaan inkluusion toteutumisen kanssa esimerkiksi opettajien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessani lähden selvittämään sitä, miten hyvinvointitaidot, yhdenvertaisuus ja sosiaalinen kestävyys ovat kuvattuina lukion opetussuunnitelman perusteissa ja onko opetussuunnitelmatekstissä nähtävissä yhteys näiden tekijöiden ja sosiaalisesti kestävän tulevaisuuden välillä? Tutkimukseni aineistona toimii lukion opetussuunnitelman perusteet ja tutkimus toteutetaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseni tulokset kertovat sanoman siitä, että hyvinvointi ja yhdenvertaisuus monine ulottuvuuksineen ovat laajasti kuvattuna lukion opetussuunnitelman perusteissa ja nämä rakennusaineet ovat oppilaan kannalta tärkeitä välineitä sosiaalisesti kestävämmän tulevaisuuden kannalta.