Varhaiskasvatuksen opettajien työssä pysyminen: Laadullinen haastattelututkimus varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumisesta
Leppäkoski, Laura (2024-03-21)
Varhaiskasvatuksen opettajien työssä pysyminen: Laadullinen haastattelututkimus varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumisesta
Leppäkoski, Laura
(21.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421355
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421355
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena alle viisi vuotta sitten varhaiskasvatuksen opettajiksi valmistuneet näkevät tulevaisuuden työuransa ja millaisilla tekijöillä varhaiskasvatus nähtäisiin houkuttelevana vaihtoehtona uravalinnalle. Tutkimuksessa selvitettiin, miksi varhaiskasvatuksen opettajat olivat päätyneet alalle ja millaisia urasuunnitelmia heillä on tulevaisuuteen. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työympäristöön liittyviä tekijöitä. Millaisilla muutoksilla varhaiskasvatus nähtäisiin houkuttelevana työpaikkana jatkossakin ja ammattilaiset sitoutuisivat työhönsä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu varhaiskasvatukseen ja sen historiaan sekä varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen ja sen historiaan, joiden ymmärtäminen on tärkeää nykytilanteen käsittämiseksi. Näiden lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on avattu työn vaatimuksiin ja voimavaroihin, työn imuun, työhyvinvointiin sekä ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä käsitteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja analyysimenetelmä aineistolähtöinen. Tutkimusaineisto muodostui seitsemästä alle viisi vuotta sitten yliopistosta valmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat haluavat kouluttautua lisää ja edetä työurallaan, mikä ei nykyisissä tehtävissä ole mahdollista. Varhaiskasvatuksen työoloja saataisiin tutkimuksen tulosten mukaan houkuttelevimmiksi palkkauksella ja työoloihin sekä resursseihin panostamalla. Vastaajat kokivat, että varhaiskasvatuksen opettajuutta ei arvosteta yhteiskunnassa. Lisäksi vastaajat näkivät kollegoiden ja esihenkilön tuen olevan ensiarvoisen tärkeää ja sen auttavan työhön kiinnittymisessä ja sitoutumisessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu varhaiskasvatukseen ja sen historiaan sekä varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen ja sen historiaan, joiden ymmärtäminen on tärkeää nykytilanteen käsittämiseksi. Näiden lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on avattu työn vaatimuksiin ja voimavaroihin, työn imuun, työhyvinvointiin sekä ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä käsitteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja analyysimenetelmä aineistolähtöinen. Tutkimusaineisto muodostui seitsemästä alle viisi vuotta sitten yliopistosta valmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat haluavat kouluttautua lisää ja edetä työurallaan, mikä ei nykyisissä tehtävissä ole mahdollista. Varhaiskasvatuksen työoloja saataisiin tutkimuksen tulosten mukaan houkuttelevimmiksi palkkauksella ja työoloihin sekä resursseihin panostamalla. Vastaajat kokivat, että varhaiskasvatuksen opettajuutta ei arvosteta yhteiskunnassa. Lisäksi vastaajat näkivät kollegoiden ja esihenkilön tuen olevan ensiarvoisen tärkeää ja sen auttavan työhön kiinnittymisessä ja sitoutumisessa.