Sähköiset oppimispelit kemian opetuksessa
Anttila, Sanni (2024-04-03)
Sähköiset oppimispelit kemian opetuksessa
Anttila, Sanni
(03.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923285
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923285
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee sähköisten oppimispelien käyttöä osana kemian opiskelua. Opetus on aikojen kuluessa muuttunut soveltavammaksi ja oppilaslähtöisemmäksi, minkä lisäksi sähköisten oppimisalustojen käyttö on muuttunut osaksi normia. Osin näiden muutosten seurauksena esimerkiksi oppimispelien käyttö osana opetusta ja oppimisen tukemisen välineenä on yleistynyt, ja useat tutkimukset ovatkin havainneet menetelmällä olevan useita etuja. Yksi havaituista hyödyistä on muun muassa oppimispelien viihdyttävyys verrattuna luokkahuoneopetukseen. Tästä seuraa oppilaan motivoituminen oppimista kohtaan ja siten aktiivisempi opiskelu vapaa-ajalla, sekä parempi keskittyminen käsiteltävään aiheeseen.
Tutkimuksessa havaittiinkin, että kemian oppimista tukevia sähköisiä oppimispelejä on nykyisin jo melko paljon löydettävissä ja verrattain helposti saatavilla, kunhan henkilö tietää miten ja mistä etsiä. Tässä tutkielmassa keskittyminen on pääsääntöisesti olemassa olevien oppimispelien rakenteessa ja sisällössä. Rakenteeltaan olemassa olevat oppimispelit ovat pääsääntöisesti erilaisia monivalintatehtäviä ja rakenteiden tunnistustehtäviä. Toisaalta myös soveltavaa tekemistä vaativia sovelluksia oli tarjolla useita. Sovellusten sisällön kannalta varsinkin kemian perusteisiin liittyviä sovelluksia on tarjolla runsaasti, kuten jaksollista järjestelmää ja yksinkertaisia molekyylejä käsittelevät sovellukset. Laajemman etsinnän myötä myös korkeamman asteen kemiaan liittyviä sovelluksia on löydettävissä. Olemassa olevien oppimispelien laatu ja monipuolisuus sekä rakenteen että aineiston puolesta on kuitenkin toistaiseksi vielä melko rajattua.
Tutkimuksessa havaittiinkin, että kemian oppimista tukevia sähköisiä oppimispelejä on nykyisin jo melko paljon löydettävissä ja verrattain helposti saatavilla, kunhan henkilö tietää miten ja mistä etsiä. Tässä tutkielmassa keskittyminen on pääsääntöisesti olemassa olevien oppimispelien rakenteessa ja sisällössä. Rakenteeltaan olemassa olevat oppimispelit ovat pääsääntöisesti erilaisia monivalintatehtäviä ja rakenteiden tunnistustehtäviä. Toisaalta myös soveltavaa tekemistä vaativia sovelluksia oli tarjolla useita. Sovellusten sisällön kannalta varsinkin kemian perusteisiin liittyviä sovelluksia on tarjolla runsaasti, kuten jaksollista järjestelmää ja yksinkertaisia molekyylejä käsittelevät sovellukset. Laajemman etsinnän myötä myös korkeamman asteen kemiaan liittyviä sovelluksia on löydettävissä. Olemassa olevien oppimispelien laatu ja monipuolisuus sekä rakenteen että aineiston puolesta on kuitenkin toistaiseksi vielä melko rajattua.