Down-lapsille suunnatun puheen tuottamisen harjoitteluun soveltuvan digipelin periaatteita puheterapeuttien kokemuksien valossa
Lahtinen, Mira (2024-04-09)
Down-lapsille suunnatun puheen tuottamisen harjoitteluun soveltuvan digipelin periaatteita puheterapeuttien kokemuksien valossa
Lahtinen, Mira
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622697
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622697
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä keinoista, joilla voidaan edistää Down-lasten puheen tuottamisen harjoittelua hyödyntäen digitekniikalla toteutettavan oppimispelin mahdollisuuksia. Tutkielmassa on tutkittu puheen tuottamisen harjoittelua puheterapian keinoin Down-lapsilla, jotka harjoittelevat suomen kieltä. Painopiste on ensisanojen opettelun vaiheen harjoittelussa. Tutkielmassa tuotettujen tietojen, sekä ilmiöön liittyvän aiemman tutkimuksen perusteella esitetään periaatteita, joiden avulla on mahdollista toteuttaa puheen tuottamisen harjoitteluun soveltuva digipeli.
Tutkielma on laadullinen ja analyysitapana on käytetty sisällönanalyysia. Analyysia on tehty sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Tutkielman aineisto on kerätty tekemällä puolistrukturoitu haastattelu yhdeksälle puheterapeutille, joilla on laajasti kokemusta Down-lasten kuntoutuksesta.
Tutkielman tuloksena digipelin periaatteiksi muodostuivat optimaalisen haastetason asettaminen pelin tehtäviin, riittävä ohjaus ja puheen mallintaminen sekä äänellä että suun liikkeillä, riittävän selkeä ja hidastempoinen ohjeiden anto, visuaalinen selkeys ja motivoivat tehtävät. Down-lapsia motivoivat tehtävät, jotka sisältyvät kunkin yksilölliselle lähikehityksen vyöhykkeelle, ja joissa on mukana hauskuutta ja jännitystä. Lisäksi sellaisten sanojen käyttö harjoittelussa, joista on hyötyä lapsen arjessa, toimivat motivaatiota lisäävästi.
Tutkielma on laadullinen ja analyysitapana on käytetty sisällönanalyysia. Analyysia on tehty sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Tutkielman aineisto on kerätty tekemällä puolistrukturoitu haastattelu yhdeksälle puheterapeutille, joilla on laajasti kokemusta Down-lasten kuntoutuksesta.
Tutkielman tuloksena digipelin periaatteiksi muodostuivat optimaalisen haastetason asettaminen pelin tehtäviin, riittävä ohjaus ja puheen mallintaminen sekä äänellä että suun liikkeillä, riittävän selkeä ja hidastempoinen ohjeiden anto, visuaalinen selkeys ja motivoivat tehtävät. Down-lapsia motivoivat tehtävät, jotka sisältyvät kunkin yksilölliselle lähikehityksen vyöhykkeelle, ja joissa on mukana hauskuutta ja jännitystä. Lisäksi sellaisten sanojen käyttö harjoittelussa, joista on hyötyä lapsen arjessa, toimivat motivaatiota lisäävästi.