”Että minulle löytyy oikea työpaikka, jossa minua arvostetaan ja josta itse pidän” : Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien tekniikan alan opiskelijoiden odotukset omasta tulevaisuuden työurasta
Saarinen, Sofia (2024-04-09)
”Että minulle löytyy oikea työpaikka, jossa minua arvostetaan ja josta itse pidän” : Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien tekniikan alan opiskelijoiden odotukset omasta tulevaisuuden työurasta
Saarinen, Sofia
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024500
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024500
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvien tekniikan alan opiskelijoiden odotuksia omasta tulevaisuuden työurastaan. Tutkimuksen viitekehyksessä käsiteltiin Oili-Helena Ylijoen (1998) akateemista heimokulttuurin käsitettä teekkarikulttuurin kontekstissa sekä sateenkaarevuutta ja siihen liittyviä näkökulmia Queer STEM -identiteetin muodostumisessa. Tutkimuskysymyksistä ensimmäinen oli, onko seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvilla tekniikan alan opiskelijoilla muita todennäköisemmin kokemuksia häirinnästä ja/tai epäasiallisesta kohtelusta joko opiskeluissa tai työelämässä. Toisessa kysymyksessä tarkasteltiin, onko teekkariopiskelijoilla seksuaali- ja sukupuolivähemmistötausta yhteydessä odotuksiin omasta tulevaisuuden työurasta, ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä käsiteltiin, oliko tämä tausta ja epäasiallisen kohtelun kokemukset yhteydessä odotuksiin tulevaisuuden työurasta.
Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja sen aineisto on Tekniikan Akateemiset TEK:n vuonna 2021 tekemä opiskelijakysely (N=3260), josta kohderyhmään eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia vastaajia oli N=298. Kysely oli toteutettu monivalintaväittämien, Likert-asteikollisten kysymysten ja avointen kysymysten avulla. Aineiston analyysi toteutettiin määrällisen tutkimuksen tavoin tilastollisilla testeillä hyödyntämällä SPSS-ohjelmaa. Tähän tutkimukseen mukaan otetut 27 väittämää tiivistettiin viideksi eri summamuuttujaksi, joiden avulla tarkasteltiin opiskelijoiden odotuksia tulevaisuuden työurasta. Nämä summamuuttujat olivat Yhteiskunnallinen merkitys, Luotto omaan työelämään ja tulevaisuuteen, Työn stabiliteetti, Työn mahdollisuudet sekä Jaksaminen ja syrjintä. Regressioanalyyseissa tutkittiin näiden summamuuttujien yhteyttä sateenkaarevuuteen, ikään, häirinnän kokemuksiin opinnoissa ja häirinnän kokemuksiin työelämässä.
Tutkimuksessa saadut tulokset vastaavat aikaisempaa tutkimuskirjallisuutta siten, että sateenkaarevaan vähemmistöön kuuluneet opiskelijat vastasivat systemaattisesti enemmän häirinnän kokemuksia sekä opinnoissa että työelämässä. He myös ilmaisivat enemmän pelkoa ja epävarmuutta liittyen syrjinnän ja häirinnän kokemuksiin tulevaisuuden työelämässä. Toisaalta vastaajat myös kertoivat epäilevänsä omaa jaksamistaan työelämässä COVID-19-pandemian seurauksena.
Toiseksi tutkimuksessa selvisi, että sateenkaarevuus oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä heikompiin tuloksiin kaikissa viidessä regressioanalyysissä. Häirinnän kokemukset töissä ja/tai opinnoissa olivat yhteydessä vain kolmessa regressioanalyysissä viidestä (Luotto omaan työelämään ja tulevaisuuteen, Työn stabiliteetti sekä Jaksaminen ja syrjintä). Ikä oli merkitsevä vain Jaksamisen ja syrjinnän kohdalla, mutta muut käytetyt vakioinnit eivät vaikuttaneet olevan yhteydessä malliin tai sen selitysasteeseen. Täten myös nämä tulokset vastaavat aiempaa tutkimuskirjallisuutta liittyen sateenkaarevuuteen työelämässä. Tutkimus korostaa korkeakouluopintojen aikana teekkarikulttuurissa koettujen kokemusten merkitystä Queer STEM -identiteetin kehittymisessä ja siten vaikutusta odotuksiin omasta tulevaisuuden työurasta tekniikan alalla.
Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja sen aineisto on Tekniikan Akateemiset TEK:n vuonna 2021 tekemä opiskelijakysely (N=3260), josta kohderyhmään eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia vastaajia oli N=298. Kysely oli toteutettu monivalintaväittämien, Likert-asteikollisten kysymysten ja avointen kysymysten avulla. Aineiston analyysi toteutettiin määrällisen tutkimuksen tavoin tilastollisilla testeillä hyödyntämällä SPSS-ohjelmaa. Tähän tutkimukseen mukaan otetut 27 väittämää tiivistettiin viideksi eri summamuuttujaksi, joiden avulla tarkasteltiin opiskelijoiden odotuksia tulevaisuuden työurasta. Nämä summamuuttujat olivat Yhteiskunnallinen merkitys, Luotto omaan työelämään ja tulevaisuuteen, Työn stabiliteetti, Työn mahdollisuudet sekä Jaksaminen ja syrjintä. Regressioanalyyseissa tutkittiin näiden summamuuttujien yhteyttä sateenkaarevuuteen, ikään, häirinnän kokemuksiin opinnoissa ja häirinnän kokemuksiin työelämässä.
Tutkimuksessa saadut tulokset vastaavat aikaisempaa tutkimuskirjallisuutta siten, että sateenkaarevaan vähemmistöön kuuluneet opiskelijat vastasivat systemaattisesti enemmän häirinnän kokemuksia sekä opinnoissa että työelämässä. He myös ilmaisivat enemmän pelkoa ja epävarmuutta liittyen syrjinnän ja häirinnän kokemuksiin tulevaisuuden työelämässä. Toisaalta vastaajat myös kertoivat epäilevänsä omaa jaksamistaan työelämässä COVID-19-pandemian seurauksena.
Toiseksi tutkimuksessa selvisi, että sateenkaarevuus oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä heikompiin tuloksiin kaikissa viidessä regressioanalyysissä. Häirinnän kokemukset töissä ja/tai opinnoissa olivat yhteydessä vain kolmessa regressioanalyysissä viidestä (Luotto omaan työelämään ja tulevaisuuteen, Työn stabiliteetti sekä Jaksaminen ja syrjintä). Ikä oli merkitsevä vain Jaksamisen ja syrjinnän kohdalla, mutta muut käytetyt vakioinnit eivät vaikuttaneet olevan yhteydessä malliin tai sen selitysasteeseen. Täten myös nämä tulokset vastaavat aiempaa tutkimuskirjallisuutta liittyen sateenkaarevuuteen työelämässä. Tutkimus korostaa korkeakouluopintojen aikana teekkarikulttuurissa koettujen kokemusten merkitystä Queer STEM -identiteetin kehittymisessä ja siten vaikutusta odotuksiin omasta tulevaisuuden työurasta tekniikan alalla.