Hoitotyön opettajien ja heidät työllistävien organisaatioiden tarjoamat valmiudet virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen opetuksessa : Asenne ja tukitoimet kohdillaan!
Aalto, Lauri (2024-04-09)
Hoitotyön opettajien ja heidät työllistävien organisaatioiden tarjoamat valmiudet virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen opetuksessa : Asenne ja tukitoimet kohdillaan!
Aalto, Lauri
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325268
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325268
Tiivistelmä
Teknologia voi olla erinomainen apuväline koulutuksessa, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii sekä opettajilta että oppijoilta asianmukaisia valmiuksia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen lisääntyy hoitotyön koulutuksessa jatkuvasti, ja opettajien vastuulla on uuden menetelmän integrointi opetukseen. Opettajien valmiuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on aikaisemmin tutkittu niukasti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien ja heidät työllistävien organisaatioiden tarjoamia valmiuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa valmiuksien osuudesta virtuaalitodellisuuden käyttöön hoitotyön opetuksessa, mitä voitaisiin hyödyntää käytön lisäämiseen ja helpottamiseen tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi suomen kielen taitoista hoitotyön opettajaa eri ammattikorkeakouluista ja ammatti-instituuteista. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla kahden internetissä toimivan yhteisöpalvelun kautta elo-marraskuussa vuonna 2023. Haastattelujen pohjana oli tähän tutkimukseen kehitetty teemahaastattelurunko. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Valmiudet jakautuivat hoitotyön opettajien omiin valmiuksiin ja organisaatioiden tarjoamiin valmiuksiin. Hoitotyön opettajien valmiudet näyttäytyivät itsensä kehittämiseen orientoitumisen ja asennoitumisen osalta hyvinä, kun taas opettajien olemassa olevien tietojen ja taitojen suhteen oli vielä kehitettävää. Opettajat olivat kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta, he olivat innokkaita kokeilemaan uutta ja he näkivät virtuaalitodellisuuden sopivan hoitotyön koulutukseen. Opettajat tunnistivat myös tarpeen kehittyä virtuaalitodellisuuden saralla ja osoittivat myös halua niin tehdä. Opettajat tunnistivat virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia ja rajoitteita kattavasti, mutta kokivat osaamisensa pääosin heikoksi. Koulutusta virtuaalitodellisuudesta opettajat eivät olleet pohja- eivätkä lisäkoulutuksista riittävästi saaneet.
Organisaatioiden valmiudet näyttäytyivät pääsääntöisesti hyvinä niissä organisaatioissa, joissa virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oli mahdollista. Näissä organisaatioissa tilat ja välineet olivat pääsääntöisesti kunnossa, opettajille oli saatavilla tukea ja resursseja, ja opettajien oli joissain määrin mahdollista myös itseään kehittää. Yleinen suhtautuminen virtuaalitodellisuuteen oli näissä organisaatioissa hyvää. Kaikissa organisaatioissa virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen ei kuitenkaan ollut mahdollista, ja niissä valmiudet olivat myös heikommat. Näissä organisaatioissa oli puutteita niin tiloissa, välineissä kuin yleisessä suhtautumisessakin.
Hoitotyön opettajien valmiudet ja heidät työllistävien organisaatioiden tarjoamat valmiudet hyödyntää virtuaalitodellisuutta opetuksessa näyttäisivät olevan joltain osin hyviä ja joltain osin niissä on vielä kehitettävää. Tulevaisuudessa näitä valmiuksia tulisi tutkia vielä lisää olemassa olevan tutkimuksen ollessa vielä vähäistä. Lisäksi tutkimusta tulisi tehdä virtuaalitodellisuuden käytön vähäisyyden syistä, ja miten sen käyttöönottoa voisi helpottaa. Technology can be an excellent tool in education, but its effective utilization requires adequate readiness from both educators and learners. The utilization of virtual reality in nursing education is constantly increasing, and it is the responsibility of educators to integrate this new method into their teaching. Previously, educators' readiness to utilize virtual reality in education has been studied minimally. The purpose of this study is to describe the readiness of nursing educators and the organizations employing them to utilize virtual reality in teaching. The aim is to gather information about the role of this readiness in the use of virtual reality in nursing education, which could be utilized to increase and facilitate its use in the future.
The study was conducted as a qualitative descriptive study. Six nursing educators proficient in Finnish from various universities of applied sciences and vocational institutes participated in the study. Data were collected through semi-structured individual interviews via two online community platforms between August and November 2023, using a thematic interview guide developed specifically for this study. The data were analysed using inductive content analysis.
The readiness was divided into the educators' own readiness and the readiness provided by the organizations. Nursing educators' readiness appeared to be good in terms of their attitude towards self-development and attitude in general, while there was room for improvement in their existing knowledge and skills. Educators were interested in virtual reality, eager to try new things, and saw virtual reality as suitable for nursing education. They also recognized the need to develop their skills in virtual reality and expressed a willingness to do so. Educators comprehensively identified the possibilities and limitations of virtual reality but mostly perceived their competence as weak. They had not received sufficient education on virtual reality, either as part of their basic education or through additional training.
Organizations' readiness appeared generally good in those organizations where the utilization of virtual reality was possible. In these organizations, facilities and equipment were generally in good condition, support and resources were available to educators, and educators had some opportunities for self-development. The general attitude towards virtual reality was positive in these organizations. However, in organizations where the utilization of virtual reality was not possible, readiness was weaker. These organizations had deficiencies in facilities, equipment, and general attitude.
The readiness of nursing educators and the readiness provided by the organizations to utilize virtual reality in education appear to be partly good, but there is still room for improvement. In the future, this readiness should be further studied, as existing research on the topic is still limited. Additionally, research should be conducted on the reasons for the limited use of virtual reality and how its implementation could be facilitated.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi suomen kielen taitoista hoitotyön opettajaa eri ammattikorkeakouluista ja ammatti-instituuteista. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla kahden internetissä toimivan yhteisöpalvelun kautta elo-marraskuussa vuonna 2023. Haastattelujen pohjana oli tähän tutkimukseen kehitetty teemahaastattelurunko. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Valmiudet jakautuivat hoitotyön opettajien omiin valmiuksiin ja organisaatioiden tarjoamiin valmiuksiin. Hoitotyön opettajien valmiudet näyttäytyivät itsensä kehittämiseen orientoitumisen ja asennoitumisen osalta hyvinä, kun taas opettajien olemassa olevien tietojen ja taitojen suhteen oli vielä kehitettävää. Opettajat olivat kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta, he olivat innokkaita kokeilemaan uutta ja he näkivät virtuaalitodellisuuden sopivan hoitotyön koulutukseen. Opettajat tunnistivat myös tarpeen kehittyä virtuaalitodellisuuden saralla ja osoittivat myös halua niin tehdä. Opettajat tunnistivat virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia ja rajoitteita kattavasti, mutta kokivat osaamisensa pääosin heikoksi. Koulutusta virtuaalitodellisuudesta opettajat eivät olleet pohja- eivätkä lisäkoulutuksista riittävästi saaneet.
Organisaatioiden valmiudet näyttäytyivät pääsääntöisesti hyvinä niissä organisaatioissa, joissa virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oli mahdollista. Näissä organisaatioissa tilat ja välineet olivat pääsääntöisesti kunnossa, opettajille oli saatavilla tukea ja resursseja, ja opettajien oli joissain määrin mahdollista myös itseään kehittää. Yleinen suhtautuminen virtuaalitodellisuuteen oli näissä organisaatioissa hyvää. Kaikissa organisaatioissa virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen ei kuitenkaan ollut mahdollista, ja niissä valmiudet olivat myös heikommat. Näissä organisaatioissa oli puutteita niin tiloissa, välineissä kuin yleisessä suhtautumisessakin.
Hoitotyön opettajien valmiudet ja heidät työllistävien organisaatioiden tarjoamat valmiudet hyödyntää virtuaalitodellisuutta opetuksessa näyttäisivät olevan joltain osin hyviä ja joltain osin niissä on vielä kehitettävää. Tulevaisuudessa näitä valmiuksia tulisi tutkia vielä lisää olemassa olevan tutkimuksen ollessa vielä vähäistä. Lisäksi tutkimusta tulisi tehdä virtuaalitodellisuuden käytön vähäisyyden syistä, ja miten sen käyttöönottoa voisi helpottaa.
The study was conducted as a qualitative descriptive study. Six nursing educators proficient in Finnish from various universities of applied sciences and vocational institutes participated in the study. Data were collected through semi-structured individual interviews via two online community platforms between August and November 2023, using a thematic interview guide developed specifically for this study. The data were analysed using inductive content analysis.
The readiness was divided into the educators' own readiness and the readiness provided by the organizations. Nursing educators' readiness appeared to be good in terms of their attitude towards self-development and attitude in general, while there was room for improvement in their existing knowledge and skills. Educators were interested in virtual reality, eager to try new things, and saw virtual reality as suitable for nursing education. They also recognized the need to develop their skills in virtual reality and expressed a willingness to do so. Educators comprehensively identified the possibilities and limitations of virtual reality but mostly perceived their competence as weak. They had not received sufficient education on virtual reality, either as part of their basic education or through additional training.
Organizations' readiness appeared generally good in those organizations where the utilization of virtual reality was possible. In these organizations, facilities and equipment were generally in good condition, support and resources were available to educators, and educators had some opportunities for self-development. The general attitude towards virtual reality was positive in these organizations. However, in organizations where the utilization of virtual reality was not possible, readiness was weaker. These organizations had deficiencies in facilities, equipment, and general attitude.
The readiness of nursing educators and the readiness provided by the organizations to utilize virtual reality in education appear to be partly good, but there is still room for improvement. In the future, this readiness should be further studied, as existing research on the topic is still limited. Additionally, research should be conducted on the reasons for the limited use of virtual reality and how its implementation could be facilitated.