Käsityötaidon opettaminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : Tapaustutkimus kone- ja tuotantotekniikan alalla
Lope, Jenni; Nyberg, Sini (2024-04-26)
Käsityötaidon opettaminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : Tapaustutkimus kone- ja tuotantotekniikan alalla
Lope, Jenni
Nyberg, Sini
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828135
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828135
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on selvittää käsityötaidon opettamiseen käytettäviä opetusmenetelmiä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa keskitymme tutkimaan aihetta behavioristisen, humanistisen, kognitiivisen sekä konstruktivistisen oppimiskäsityksen näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena on saada ymmärrystä erilaisten opetusmenetelmien hyödyntämisestä käsityötaidon opettamisessa sekä käsitystä siitä, miten nämä menetelmät voivat edistää opiskelijoiden aktiivista oppimista ja kokonaisvaltaista kehitystä ammatillisessa käsityötaidon opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin etnografista lähestymistapaa. Käytimme tutkimuksessamme etnografista lähestymistapaa, sillä halusimme saada syvällistä ymmärrystä opettajien käyttämistä opetusmenetelmistä ja niiden vaikutuksesta käsityötaidon oppimiseen. Kiinnostuimme tästä aiheesta, koska sitä on tutkittu suhteellisen vähän nimenomaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Keräsimme aineiston Länsi-Suomessa sijaitsevasta toisen asteen ammatillisesta oppilaitoksesta. Kohdejoukkona toimi kolme (N=3) kone- ja tuotantotekniikan alan opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2023 loppupuolella sekä vuoden 2024 alkupuolella. Aineisto koostuu havainnointimuistiinpanoista sekä opettajille suoritetuista teemahaastatteluista. Haastattelun runkona on käytetty ennalta koostettua teemarunkoa, josta aiheet muokkautuivat haastattelujen edetessä. Päätimme hyödyntää teemahaastattelua, sillä se antaa opettajille vapauden laajentaa vastauksiaan myös ennalta määriteltyjen aiheiden ja teemojen ulkopuolelle.
Aineiston pohjalta saaduista tuloksista voidaan todeta, että opettajat hyödynsivät monipuolisesti behavioristista, humanistista, kognitiivista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä tukevia opetusmenetelmiä. Näiden lähestymistapojen avulla pyrittiin tukemaan opiskelijoiden oppimista ja motivaatiota. Opettajien rooli oppimisen tukemisessa ja oppimisympäristön luomisessa oli keskeinen tekijä opiskelijoiden oppimistulosten kannalta. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien kyky tarjota tukea, ohjausta ja luoda kannustava ilmapiiri vaikuttaa merkittävästi oppimistuloksiin ja opiskelijoiden taitojen kehittymiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa käytettiin etnografista lähestymistapaa. Käytimme tutkimuksessamme etnografista lähestymistapaa, sillä halusimme saada syvällistä ymmärrystä opettajien käyttämistä opetusmenetelmistä ja niiden vaikutuksesta käsityötaidon oppimiseen. Kiinnostuimme tästä aiheesta, koska sitä on tutkittu suhteellisen vähän nimenomaan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Keräsimme aineiston Länsi-Suomessa sijaitsevasta toisen asteen ammatillisesta oppilaitoksesta. Kohdejoukkona toimi kolme (N=3) kone- ja tuotantotekniikan alan opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2023 loppupuolella sekä vuoden 2024 alkupuolella. Aineisto koostuu havainnointimuistiinpanoista sekä opettajille suoritetuista teemahaastatteluista. Haastattelun runkona on käytetty ennalta koostettua teemarunkoa, josta aiheet muokkautuivat haastattelujen edetessä. Päätimme hyödyntää teemahaastattelua, sillä se antaa opettajille vapauden laajentaa vastauksiaan myös ennalta määriteltyjen aiheiden ja teemojen ulkopuolelle.
Aineiston pohjalta saaduista tuloksista voidaan todeta, että opettajat hyödynsivät monipuolisesti behavioristista, humanistista, kognitiivista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä tukevia opetusmenetelmiä. Näiden lähestymistapojen avulla pyrittiin tukemaan opiskelijoiden oppimista ja motivaatiota. Opettajien rooli oppimisen tukemisessa ja oppimisympäristön luomisessa oli keskeinen tekijä opiskelijoiden oppimistulosten kannalta. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien kyky tarjota tukea, ohjausta ja luoda kannustava ilmapiiri vaikuttaa merkittävästi oppimistuloksiin ja opiskelijoiden taitojen kehittymiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.