Jatkuvan oppimisen koulutus Turun yliopiston tietotekniikan laitoksella : Tapaustutkimus ICT-Sote-koulutuksen toteutuksesta
Majanoja, Anne-Maarit (2024-04-16)
Jatkuvan oppimisen koulutus Turun yliopiston tietotekniikan laitoksella : Tapaustutkimus ICT-Sote-koulutuksen toteutuksesta
Majanoja, Anne-Maarit
(16.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940457
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940457
Tiivistelmä
Nopeasta teknologisesta kehityksestä ja digitalisaatiosta on seurannut uudenlaisia työelämään kohdistuvia vaatimuksia, toimintatapojen muutoksia ja uusia työkaluja sekä työnteon uusia muotoja toimialasta riippumatta. Tämän seurauksena työntekijöiden tulee sitoutua koko työelämän mittaiseen osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Jatkuvan oppimisen koulutusten kautta pyritään vastaamaan työelämän tarpeeseen kehittää ja uudistaa osaamista koko työuran ajan. Korkeakouluja kannustetaan kehittämään korkeakoulujärjestelmää jatkuvan oppimisen alustana. Mahdollisuuksien lisäksi tämä on myös haaste korkeakouluille, jossa koulutuksien toteutuksien yhteydessä nousee esille tarve kehittää uusia opetusratkaisuja, jotka sisältävät vahvan työelämäkytköksen vastatakseen työelämässä toimivien tarpeita. Korkeakoulut joutuvatkin ratkomaan uudenlaisia haasteita ja samalla muuttamaan mielikuvia, joissa korkeakoulut toimivat tutkintokoulutuksen lisäksi jatkuvan oppimisen koulutuksien tuottajina.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitä erilaisia näkökulmia ja keinoja tulee huomioida jatkuvan oppimisen koulutuksen toteutuksessa, miten työelämäkytköstä on mahdollista rakentaa osaksi kurssisisältöjä, sekä jatkuvan oppimisen koulutuksen erityispiirteitä. Aihetta pohjustetaan kirjallisuuskatsauksen kautta ja havaintoja täydennetään tapaustutkimuskohteen tarkastelulla. Tutkimuksen kohteena toimii Turun yliopiston tietotekniikan laitoksen toteuttama ICT-Sote-koulutuskokonaisuus IT- ja digitaalisuustaitojen kehittämisestä vuosien 2019–2023 aikana.
Jatkuvan oppimisen koulutuksen toteutuksessa havaittiin hyötyjä erilaisien opetuksen kehittämiseen ja arviointiin kehitettyjen viitekehysten, mallien ja ratkaisujen käyttämisestä. Jatkuvan oppimisen koulutuksille tulee luoda selkeät kurssisuunnitelmat, joissa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä. Varsinkin verkko-opinnot ovat suosittu vaihtoehto jatkuvan oppimisen koulutuksiin osallistuvien opiskelijoille joustavuuden kannalta. Jatkuvan oppimisen kurssit voivat tarjota mahdollisuuden ja alustan kehittää uudenlaisia opetusratkaisuja, jotka voivat hyödyttää myös tutkinto-opiskelijoiden koulutusta. Jatkuvan oppimisen koulutuksissa korostuu työelämäkytköksen tärkeys osana kurssisisältöjä. Työelämäkytköstä voi rakentaa käyttämällä vierailijaluennoitsijoita osana kursseja, tai kuten tässä tutkielmassa esiteltävän lähestymistavan kautta, jossa koko kurssi rakennettiin vierailijaluennoitsijoiden luentovideoiden kautta.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, mitä erilaisia näkökulmia ja keinoja tulee huomioida jatkuvan oppimisen koulutuksen toteutuksessa, miten työelämäkytköstä on mahdollista rakentaa osaksi kurssisisältöjä, sekä jatkuvan oppimisen koulutuksen erityispiirteitä. Aihetta pohjustetaan kirjallisuuskatsauksen kautta ja havaintoja täydennetään tapaustutkimuskohteen tarkastelulla. Tutkimuksen kohteena toimii Turun yliopiston tietotekniikan laitoksen toteuttama ICT-Sote-koulutuskokonaisuus IT- ja digitaalisuustaitojen kehittämisestä vuosien 2019–2023 aikana.
Jatkuvan oppimisen koulutuksen toteutuksessa havaittiin hyötyjä erilaisien opetuksen kehittämiseen ja arviointiin kehitettyjen viitekehysten, mallien ja ratkaisujen käyttämisestä. Jatkuvan oppimisen koulutuksille tulee luoda selkeät kurssisuunnitelmat, joissa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä. Varsinkin verkko-opinnot ovat suosittu vaihtoehto jatkuvan oppimisen koulutuksiin osallistuvien opiskelijoille joustavuuden kannalta. Jatkuvan oppimisen kurssit voivat tarjota mahdollisuuden ja alustan kehittää uudenlaisia opetusratkaisuja, jotka voivat hyödyttää myös tutkinto-opiskelijoiden koulutusta. Jatkuvan oppimisen koulutuksissa korostuu työelämäkytköksen tärkeys osana kurssisisältöjä. Työelämäkytköstä voi rakentaa käyttämällä vierailijaluennoitsijoita osana kursseja, tai kuten tässä tutkielmassa esiteltävän lähestymistavan kautta, jossa koko kurssi rakennettiin vierailijaluennoitsijoiden luentovideoiden kautta.