Sana-assosiaatioverkostojen analyysi
Rytkölä, Emmi (2024-04-18)
Sana-assosiaatioverkostojen analyysi
Rytkölä, Emmi
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421380
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421380
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa käytetään Turun Yliopston psykologian laitoksen keräämää sana-assosiaatioaineistoa ja pyritään tekemään graafiteoriaan perustuvaa analyysia tästä aineistosta.
Ihmiset oppivat uusia sanoja sen kontekstin kautta, jossa sana esiintyy. Lapsi oppii ensimmäisiä sanoja fyysisen kontekstin kautta, mutta vanhempana hän voi päätellä uusien sanojen merkityksen siitä, minkä tunnettujen sanojen kanssa ne usein esiintyvät. Näin ihminen muodostaa assosiaatioita sanojen välille, ja nämä assosiaatiot muuttuvat iän myötä. Sanojen välisiä assosiaatioita voidaan tutkia graafiteorian avulla.
Graafiteoria on matematiikan osa-alue, jonka avulla tutkitaan asioiden välisiä yhteyksiä piirtämällä yhteyksistä graafeja (tai verkostoja). Sana-assosiaatioaineistosta piirretty graafi on kaksimuotoinen graafi, jonka on projisoitava yksimuotoiseksi graafiksi jotta sen analysointi olisi helpompaa. Tästä graafista voidaan laskea graafitason suureita: asteen keskeisyysmitta, klusterointikerroin ja polun pituus. Klusterointikertoimen ja polun pituuden avulla voidaan myös tehdä arvio siitä, onko graafi pieni maailma -graafi. Lisäksi voidaan laskea sanatason suure, entropia.
Kun graafiteoriaa sovellettiin sana-assosiaatioaineistoon, saatiin näyttöä siitä, että ikääntyneillä aikuisilla on keskivertaisesti vähemmän yhteyksiä sanojen välillä kuin nuorilla aikuisilla ja että molempien ikäryhmien sana-assosiaatioverkostot ovat pieni maailma -graafeja. Pienen koehenkilömäärän takia tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, jotta voitaisiin varmuudella puhua näiden ikäryhmien välisestä erosta kielen organisoinnissa.
Ihmiset oppivat uusia sanoja sen kontekstin kautta, jossa sana esiintyy. Lapsi oppii ensimmäisiä sanoja fyysisen kontekstin kautta, mutta vanhempana hän voi päätellä uusien sanojen merkityksen siitä, minkä tunnettujen sanojen kanssa ne usein esiintyvät. Näin ihminen muodostaa assosiaatioita sanojen välille, ja nämä assosiaatiot muuttuvat iän myötä. Sanojen välisiä assosiaatioita voidaan tutkia graafiteorian avulla.
Graafiteoria on matematiikan osa-alue, jonka avulla tutkitaan asioiden välisiä yhteyksiä piirtämällä yhteyksistä graafeja (tai verkostoja). Sana-assosiaatioaineistosta piirretty graafi on kaksimuotoinen graafi, jonka on projisoitava yksimuotoiseksi graafiksi jotta sen analysointi olisi helpompaa. Tästä graafista voidaan laskea graafitason suureita: asteen keskeisyysmitta, klusterointikerroin ja polun pituus. Klusterointikertoimen ja polun pituuden avulla voidaan myös tehdä arvio siitä, onko graafi pieni maailma -graafi. Lisäksi voidaan laskea sanatason suure, entropia.
Kun graafiteoriaa sovellettiin sana-assosiaatioaineistoon, saatiin näyttöä siitä, että ikääntyneillä aikuisilla on keskivertaisesti vähemmän yhteyksiä sanojen välillä kuin nuorilla aikuisilla ja että molempien ikäryhmien sana-assosiaatioverkostot ovat pieni maailma -graafeja. Pienen koehenkilömäärän takia tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, jotta voitaisiin varmuudella puhua näiden ikäryhmien välisestä erosta kielen organisoinnissa.