”Mä näen sen niin, että kaikessa on kyse joustavuudesta ja lapsilähtöisyydestä” : tapaustutkimus yhdestä joustavan esi- ja alkuopetuksen mallista
Rossi, Jonna (2024-04-29)
”Mä näen sen niin, että kaikessa on kyse joustavuudesta ja lapsilähtöisyydestä” : tapaustutkimus yhdestä joustavan esi- ja alkuopetuksen mallista
Rossi, Jonna
(29.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033443
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033443
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten joustava esi- ja alkuopetus tukee lapsen yksilöllisyyttä, ja miten esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö luo joustavuutta lapsen yksiköllistä opinpolkua ajatellen. Tutkimustehtävän tarkoitus on analysoida joustavan esi- ja alkuopetuksen pilottihankkeeseen osallistuneiden opettajien kokemuksia ja näkemyksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta lapsen joustavan ja yksilöllisen opinpolun näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten kokeiluhanke toteutuu yksiköissä. Tutkimuksessa painotetaan pedagogisten opetusjärjestelyjen, lapsilähtöisyyden ja esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön merkitystä joustavan opinpolun näkökulmasta. Tutkittavana olevat yksiköt osallistuivat Opetus- ja Kulttuuriministeriön joustavan esi- ja alkuopetuksen pilottihankkeeseen. Tutkimusyksiköt sijaitsivat Varsinais-Suomessa samassa kunnassa. Tutkimukseen osallistui kaksi koulua ja kolme esiopetusyksikköä.
Tutkimukseni viitekehys koostuu yhteisopettajuudesta, lapsilähtöisyydestä sekä erilaisista joustavista pedagogista käytänteistä, joiden avulla lapsen yksilöllistä opinpolkua pystytään tukemaan. Pedagogisilla käytänteillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa joustavia opetuksenjärjestelyitä sekä joustavaa toimintaa esi- ja alkuopetuksen välillä. Lapsilähtöisyys on joustavan toiminnan edellytys, joten tutkimuksessa painotetaan myös lapsilähtöisyyden merkitystä yksilöllisen ja joustavan opinpolun näkökulmasta. Joustavan esi- ja alkuopetuksen toiminnan keskiössä on aina lapsi ja hänen tarpeensa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoa tutkimusta varten kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistuneita varhaiskasvatuksen opettajia oli 2 ja luokanopettajia 2. Opettajat osallistuivat ryhmä- ja yksilöhaastatteluihin yksiköittäin. Ryhmähaastatteluun osallistui 3 opettajaa ja yksilöhaastatteluun 1. Aineistoa kerättiin myös puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka oli osoitettu yksilöhaastatteluun osallistuneelle opettajalle. Lomakkeen tarkoitus oli saada yhden opettajan vastauksien kautta vielä tarkempaa tietoa tutkimusyksiköiden toteuttamasta joustavasta toiminnasta. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2023 aikana. Tutkimuksen analysointivaiheessa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan arvioida, että joustavan esi- ja alkuopetuksen keskiöissä on aina lapsi, jonka ympärille toiminta rakentuu. Joustavaa esi- ja alkuopetusta voidaan toteuttaa eri tavoilla, ja saavuttaa silti yhteneviä tuloksia lapsen joustavan ja yksilöllisen opinpolun tukemiseksi. Yhteistyö kasvatusinstituutioiden välillä madaltaa nivelvaihetta, mutta tuo myös opettajien työhön uusia sisältöjä. Yhteisopettajuuden avulla voidaan työskennellä molemmin puolin kenttää, ja lapsi voi edetä saattaen varhaiskasvatuksesta peruskouluun. Joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutuksessa tarvitaan laajaa yhteistyötä, suunnittelua ja joustavia opetusjärjestelyitä, jotta voidaan vastata lasten tarpeisiin yksilöllisesti. Opettajilta löytyy vahvuuksia toteuttaa joustavaa esi- ja alkuopetusta, mutta kehitystyötä on vielä paljon edessä, jotta mallista saadaan toimiva. Tämä tutkimus joustavasta esi- ja alkuopetuksesta tarjoaa tietoa vain yhden kunnan toteuttamista joustavan esi- ja alkuopetuksen malleista, joten tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää. Tutkimusta aiheesta on tehty vähän, joten tutkimus tarjoaa lisätietoa siitä, miten joustavaa esi- ja alkuopetusta voidaan toteuttaa ja mitä toteutukseen tarvitaan.
Tutkimukseni viitekehys koostuu yhteisopettajuudesta, lapsilähtöisyydestä sekä erilaisista joustavista pedagogista käytänteistä, joiden avulla lapsen yksilöllistä opinpolkua pystytään tukemaan. Pedagogisilla käytänteillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa joustavia opetuksenjärjestelyitä sekä joustavaa toimintaa esi- ja alkuopetuksen välillä. Lapsilähtöisyys on joustavan toiminnan edellytys, joten tutkimuksessa painotetaan myös lapsilähtöisyyden merkitystä yksilöllisen ja joustavan opinpolun näkökulmasta. Joustavan esi- ja alkuopetuksen toiminnan keskiössä on aina lapsi ja hänen tarpeensa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoa tutkimusta varten kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistuneita varhaiskasvatuksen opettajia oli 2 ja luokanopettajia 2. Opettajat osallistuivat ryhmä- ja yksilöhaastatteluihin yksiköittäin. Ryhmähaastatteluun osallistui 3 opettajaa ja yksilöhaastatteluun 1. Aineistoa kerättiin myös puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka oli osoitettu yksilöhaastatteluun osallistuneelle opettajalle. Lomakkeen tarkoitus oli saada yhden opettajan vastauksien kautta vielä tarkempaa tietoa tutkimusyksiköiden toteuttamasta joustavasta toiminnasta. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2023 aikana. Tutkimuksen analysointivaiheessa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan arvioida, että joustavan esi- ja alkuopetuksen keskiöissä on aina lapsi, jonka ympärille toiminta rakentuu. Joustavaa esi- ja alkuopetusta voidaan toteuttaa eri tavoilla, ja saavuttaa silti yhteneviä tuloksia lapsen joustavan ja yksilöllisen opinpolun tukemiseksi. Yhteistyö kasvatusinstituutioiden välillä madaltaa nivelvaihetta, mutta tuo myös opettajien työhön uusia sisältöjä. Yhteisopettajuuden avulla voidaan työskennellä molemmin puolin kenttää, ja lapsi voi edetä saattaen varhaiskasvatuksesta peruskouluun. Joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutuksessa tarvitaan laajaa yhteistyötä, suunnittelua ja joustavia opetusjärjestelyitä, jotta voidaan vastata lasten tarpeisiin yksilöllisesti. Opettajilta löytyy vahvuuksia toteuttaa joustavaa esi- ja alkuopetusta, mutta kehitystyötä on vielä paljon edessä, jotta mallista saadaan toimiva. Tämä tutkimus joustavasta esi- ja alkuopetuksesta tarjoaa tietoa vain yhden kunnan toteuttamista joustavan esi- ja alkuopetuksen malleista, joten tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää. Tutkimusta aiheesta on tehty vähän, joten tutkimus tarjoaa lisätietoa siitä, miten joustavaa esi- ja alkuopetusta voidaan toteuttaa ja mitä toteutukseen tarvitaan.