Hoitavan viestinnän koulutuksen vaikuttavuus hoitotilanteessa
Tuominen, Anniina (2024-05-05)
Hoitavan viestinnän koulutuksen vaikuttavuus hoitotilanteessa
Tuominen, Anniina
(05.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430537
Tiivistelmä
Tässä syventävien opintojen kirjallisessa työssä tarkastellaan hoitotilanteessa tapahtuvan terveydenhuollon ammattilaisen viestintätavan vaikuttavuutta potilaan terveyskäyttäytymiseen. Osana syventävien opintojen kirjallista työtä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten terveydenhuollon ammattilaisen saama hoitavan viestinnän menetelmän koulutus vaikuttaa potilaan omaa terveyttä, hyvinvointia ja työkykyä koskevien uusien oivallusten syntymiseen. Lisäksi pohditaan saatujen tutkimustulosten sovellettavuutta suun terveydenhuoltoon.
Tutkimuksessa seurattiin lomakekyselyjen avulla työterveysasiakkaiden kokemuksia ennen ammattilaisten saamaa vuorovaikutuskoulutusta ja sen jälkeen. Interventiona tutkimuksessa oli ammattilaisten saama hoitavan viestinnän menetelmän koulutus. Monivalintakysymysten vastaukset analysoitiin JMP Pro 17 -tilasto-ohjelmistolla. Vastauksista monivalintakysymyksiin ja avoimiin kysymyksiin pyrittiin tunnistamaan, miten ammattilaisen käyttämä hoitavan viestinnän menetelmä vaikutti potilaan omaa terveyttä, hyvinvointia ja työkykyä koskevien uusien oivallusten syntymiseen.
Tutkimuksen osallistujamäärä jäi pieneksi ja osin tämän vuoksi verrokki- ja testiaineiston välille ei saatu tutkimuksessa tilastollista merkitsevyyttä. Vastaussisältöihin ja uusien oivallusten syntymiseen vaikutti todennäköisesti myös se, minkä ammattiryhmän edustajan vastaanotolla työterveysasiakas oli käynyt. Hoitavan viestinnän koulutuksen vaikuttavuutta on tutkittu vastaavalla tutkimusasetelmalla myös muissa terveydenhuollon yksiköissä ja näiden työterveysvastaanotolta saatujen tutkimustulosten yhdistäminen muista terveydenhuollon yksiköistä saatuihin tuloksiin voisi antaa arvokasta tietoa hoitavan viestinnän menetelmän vaikuttavuudesta potilaiden terveyskäyttäytymiseen.
Tutkimuksessa seurattiin lomakekyselyjen avulla työterveysasiakkaiden kokemuksia ennen ammattilaisten saamaa vuorovaikutuskoulutusta ja sen jälkeen. Interventiona tutkimuksessa oli ammattilaisten saama hoitavan viestinnän menetelmän koulutus. Monivalintakysymysten vastaukset analysoitiin JMP Pro 17 -tilasto-ohjelmistolla. Vastauksista monivalintakysymyksiin ja avoimiin kysymyksiin pyrittiin tunnistamaan, miten ammattilaisen käyttämä hoitavan viestinnän menetelmä vaikutti potilaan omaa terveyttä, hyvinvointia ja työkykyä koskevien uusien oivallusten syntymiseen.
Tutkimuksen osallistujamäärä jäi pieneksi ja osin tämän vuoksi verrokki- ja testiaineiston välille ei saatu tutkimuksessa tilastollista merkitsevyyttä. Vastaussisältöihin ja uusien oivallusten syntymiseen vaikutti todennäköisesti myös se, minkä ammattiryhmän edustajan vastaanotolla työterveysasiakas oli käynyt. Hoitavan viestinnän koulutuksen vaikuttavuutta on tutkittu vastaavalla tutkimusasetelmalla myös muissa terveydenhuollon yksiköissä ja näiden työterveysvastaanotolta saatujen tutkimustulosten yhdistäminen muista terveydenhuollon yksiköistä saatuihin tuloksiin voisi antaa arvokasta tietoa hoitavan viestinnän menetelmän vaikuttavuudesta potilaiden terveyskäyttäytymiseen.