Mediakasvatuksen toteutuminen alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä
Koivisto, Julia (2024-05-02)
Mediakasvatuksen toteutuminen alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä
Koivisto, Julia
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631487
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631487
Tiivistelmä
Suomalaiset mediakasvatusta koskevat tutkimukset liittyvät yleensä vain kouluikäisiin lapsiin. Varhaiskasvatusikäisten ja varsinkin alle kolmevuotiaiden mediakasvatukseen liittyvää tutkimusta on hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat mediakasvatusta alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää kokevatko varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavansa mediakasvatusta varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaisesti sekä miten he toteuttavat mediakasvatusta. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää kokevatko varhaiskasvatuksen opettajat tarvitsevansa lisää koulutusta mediakasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeella. Kysely sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Lomake oli anonyymi ja se lähetettiin Turun kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille sekä se julkaistiin kolmessa Facebookin ryhmässä: varhaiskasvatuksen materiaalipankki, varhaiskasvattajien ideapankki sekä varhaiskasvatuksen opettajat. Lopulliseksi vastaajamääräksi saatiin 27 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen aineiston analyysissä käytettiin niin määrällistä kuin laadullista analyysia. Määrällisen analyysin avulla pyrittiin selvittämään, kuinka suuri prosentti vastaajista koki tuntevansa erittäin hyvin/hyvin/en osaa sanoa/huonosti/hyvin huonosti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) määrittämät säädökset mediakasvatuksesta. Analyysissa analysoitiin myös sitä, kuinka hyvin vastaajat toteuttavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittämää mediakasvatusta alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Tutkimuksessa pyrittiin analysoimaan avoimen kysymyksen vastauksia laadullisella analyysilla jakamalla vastaukset teema-alueittain.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tuntevansa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamat säädökset mediakasvatuksesta hyvin, vaikka suurin osa koki tarvitsevansa lisää koulutusta mediakasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan arvioida, tarvitaanko varhaiskasvatuksen opettajille lisää koulutusta mediakasvatuksen toteuttamiseen. Voidaan myös pohtia tulisiko mediakasvatuksen opettamista lisätä jo opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelmaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol- kyselylomakkeella. Kysely sisälsi niin monivalintakysymyksiä kuin avoimia kysymyksiä. Lomake oli anonyymi ja se lähetettiin Turun kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille sekä se julkaistiin kolmessa Facebookin ryhmässä: varhaiskasvatuksen materiaalipankki, varhaiskasvattajien ideapankki sekä varhaiskasvatuksen opettajat. Lopulliseksi vastaajamääräksi saatiin 27 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen aineiston analyysissä käytettiin niin määrällistä kuin laadullista analyysia. Määrällisen analyysin avulla pyrittiin selvittämään, kuinka suuri prosentti vastaajista koki tuntevansa erittäin hyvin/hyvin/en osaa sanoa/huonosti/hyvin huonosti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) määrittämät säädökset mediakasvatuksesta. Analyysissa analysoitiin myös sitä, kuinka hyvin vastaajat toteuttavat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittämää mediakasvatusta alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Tutkimuksessa pyrittiin analysoimaan avoimen kysymyksen vastauksia laadullisella analyysilla jakamalla vastaukset teema-alueittain.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tuntevansa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamat säädökset mediakasvatuksesta hyvin, vaikka suurin osa koki tarvitsevansa lisää koulutusta mediakasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan arvioida, tarvitaanko varhaiskasvatuksen opettajille lisää koulutusta mediakasvatuksen toteuttamiseen. Voidaan myös pohtia tulisiko mediakasvatuksen opettamista lisätä jo opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelmaan.