Elämäkertatutkimus professori Géza Szilvaysta : Inspiroivan opettajan matkassa
Peltomäki, Jesse (2024-05-02)
Elämäkertatutkimus professori Géza Szilvaysta : Inspiroivan opettajan matkassa
Peltomäki, Jesse
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052941110
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052941110
Tiivistelmä
Professori Géza Szilvaylla on ollut suuri merkitys suomalaiselle ja kansainväliselle musiikkikasvatukselle, erityisesti viulunsoiton opetuksen osalta. Hän on kehittänyt Colourstrings-menetelmän, joka on viulunsoiton menetelmä. Szilvay on toiminut Itä-Helsingin musiikkiopiston rehtorina, Sibelius-Akatemian viulunsoiton opettajana, Helsingin juniorijousten kapellimestarina, Prima Nota di Kuhmon -kurssin pääkouluttajana ja International Minifiddlers -etäopetuksen mestariopettajana. Tutkimuksen tavoitteena on perehtyä Géza Szilvayn elämään. Tutkimuskysymykset olivat: mitkä ovat Szilvayn elämäkerran keskeisimmät vaiheet, miten hän kehitti Colourstrings-menetelmää ja mikä hänen tarinassaan on inspiroivaa ajatellen laajemmin koko musiikkikasvatuksen alaa.
Tutkimusta lähestyttiin narratiivisella ja postkvalitatiivisella otteella ja tutkimuksen menetelmänä käytettiin haastattelua. Haastatteluja toteutettiin neljä ja niiden kesto oli yhteensä 230 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden pohjalta kirjoitettiin aineisto kirjalliseen muotoon. Elämäkerta kirjoitettiin tarinan muotoon, ja tutkijan ääni tuotiin esille postkvalitatiivisen tutkimusotteen avulla, jolloin tutkimukseen saatiin näkyville tutkijan kokema inspiraatio Géza Szilvayn musiikkikasvattajuutta kohtaan.
Tutkimuksesta selvisi, että Géza Szilvay kehitti Colourstrings-menetelmän alun perin tyttärelleen. Colourstrings-menetelmästä tuli Gézan elämäntyö, josta viimeisin julkaisu on vuodelta 2024. Hän kehitti Colourstrings-menetelmää jatkuvasti analysoiden eri oppimateriaaleja. Gézan tarinassa erityisen inspiroivaa on hänen analyyttinen toimintatapansa ja itsensä kehittäminen. Myös ilo ja jakaminen, jotka hänen tarinastaan välittyvät, ovat inspiroivia ja antavat pontta musiikkikasvatuksen kehittämiselle.
Tutkimusta lähestyttiin narratiivisella ja postkvalitatiivisella otteella ja tutkimuksen menetelmänä käytettiin haastattelua. Haastatteluja toteutettiin neljä ja niiden kesto oli yhteensä 230 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden pohjalta kirjoitettiin aineisto kirjalliseen muotoon. Elämäkerta kirjoitettiin tarinan muotoon, ja tutkijan ääni tuotiin esille postkvalitatiivisen tutkimusotteen avulla, jolloin tutkimukseen saatiin näkyville tutkijan kokema inspiraatio Géza Szilvayn musiikkikasvattajuutta kohtaan.
Tutkimuksesta selvisi, että Géza Szilvay kehitti Colourstrings-menetelmän alun perin tyttärelleen. Colourstrings-menetelmästä tuli Gézan elämäntyö, josta viimeisin julkaisu on vuodelta 2024. Hän kehitti Colourstrings-menetelmää jatkuvasti analysoiden eri oppimateriaaleja. Gézan tarinassa erityisen inspiroivaa on hänen analyyttinen toimintatapansa ja itsensä kehittäminen. Myös ilo ja jakaminen, jotka hänen tarinastaan välittyvät, ovat inspiroivia ja antavat pontta musiikkikasvatuksen kehittämiselle.