Maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet toteuttaa liikunnan oppilasarviointia sekä opetustavoitteiden koettu tärkeys arvioinnissa
Lehto, Joni; Juslin, Sauli (2024-04-30)
Maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet toteuttaa liikunnan oppilasarviointia sekä opetustavoitteiden koettu tärkeys arvioinnissa
Lehto, Joni
Juslin, Sauli
(30.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940444
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940444
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiset sisältötiedolliset- ja arviointimetodilliset valmiudet Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on toteuttaa liikunnan oppilasarviointia vuosiluokilla 3–6 vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (jatkossa POPS 2014) liikunnan opetuksen tavoitteiden suunnassa. Samalla tutkittiin, kuinka tärkeiksi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat kokevat POPS 2014 liikunnan opetuksen tavoitteet T1-T10 oppilasarvioinnissa. Eroja koetuissa arviointivalmiuksissa sekä opetuksen tavoitteiden koetussa tärkeydessä tarkasteltiin pakollisen liikunnan oppimäärän sekä liikunnan perus- ja/tai aineopinnot suorittaneiden opiskelijoiden välillä. Sen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eroja arviointivalmiuksissa ryhmien välillä POPS 2014 liikunnan opetuksen sisältöalueittain sekä opetuksen tavoitteittain.
Tutkimukseen osallistui Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita Rauman sekä Turun kampuksilta (n = 69). Vastaajista noin puolet olivat suorittaneet liikunnan perus- ja/tai aineopinnot (n = 38). Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2023, johon vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin vertailemalla ryhmien välisiä keskiarvoja T-testin sekä Mann Whitney U-testin avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on hyvät sisältötiedolliset- ja arviointimetodilliset valmiudet toteuttaa POPS 2014 opetuksen tavoitteiden suuntaista liikunnan oppilasarviointia vuosiluokilla 3–6. Samalla voidaan todeta, että Turun yliopiston liikunnan sivuainetarjonta edistää opiskelijoiden oppilasarviointivalmiuksia etenkin fyysisen sisältöalueen tavoitteiden osalta. Kaikki maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat kokivat POPS 2014 liikunnan opetuksen tavoitteet vähintään tärkeiksi oppilasarvioinnissa.
Tulosten avulla Turun yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa voidaan muokata arviointivalmiuksia enemmän edistävään suuntaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia valmiuksia työssäkäyvien luokanopettajien osalta sekä oppilasarvioinnin laatua.
Tutkimukseen osallistui Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita Rauman sekä Turun kampuksilta (n = 69). Vastaajista noin puolet olivat suorittaneet liikunnan perus- ja/tai aineopinnot (n = 38). Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2023, johon vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin vertailemalla ryhmien välisiä keskiarvoja T-testin sekä Mann Whitney U-testin avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on hyvät sisältötiedolliset- ja arviointimetodilliset valmiudet toteuttaa POPS 2014 opetuksen tavoitteiden suuntaista liikunnan oppilasarviointia vuosiluokilla 3–6. Samalla voidaan todeta, että Turun yliopiston liikunnan sivuainetarjonta edistää opiskelijoiden oppilasarviointivalmiuksia etenkin fyysisen sisältöalueen tavoitteiden osalta. Kaikki maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat kokivat POPS 2014 liikunnan opetuksen tavoitteet vähintään tärkeiksi oppilasarvioinnissa.
Tulosten avulla Turun yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa voidaan muokata arviointivalmiuksia enemmän edistävään suuntaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia valmiuksia työssäkäyvien luokanopettajien osalta sekä oppilasarvioinnin laatua.