Luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta kompetenssistaan
Perälä, Camilla; Viitanen, Jenni (2024-05-03)
Luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta kompetenssistaan
Perälä, Camilla
Viitanen, Jenni
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342915
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342915
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on omasta digitaalisesta kompetenssistaan. Opettajien digitaalinen kompetenssi on tutkimuskohteena ajankohtainen, sillä digitalisaation kehityksen myötä koulutus ja sitä koskevat vaatimukset ovat muuttuneet viime vuosikymmenen aikana huomattavasti. Tämän lisäksi koulutuksessa on alettu korostaa digitaalisten taitojen oppimista jo alakouluiästä lähtien esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelmassa olevien sisältöjen kautta. Digitaalisten välineiden käyttö osana opetusta ja oppimista on lisääntynyt, mikä osoittaa tarpeen opettajien riittävälle digitaaliselle kompetenssille. Tutkimuksen tavoitteena on syventää käsitystä siitä, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on omasta digitaalisesta kompetenssistaan sekä sen riittävyydestä yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin. Lisäksi saadaan tietoa siitä, millä tavoin luokanopettajat hyödyntävät digitaalisuutta osana työtään.
Luokanopettajien näkemyksiä heidän digitaalisesta kompetenssistaan tarkastellaan tässä tutkimuksessa Euroopan komission julkaiseman opettajien digitaalisen kompetenssin viitekehyksen (DigCompEdu) näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä perustuen opettajien digitaalisen kompetenssin viitekehykseen. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan luokanopettajat suhtautuivat digitaalisuuteen myönteisesti ja pitivät sitä välttämättömänä osana nykyajan koulujärjestelmää. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä digitaalisuutta työssään etenkin viestinnän toteuttamisessa sekä erilaisten digitaalisten opetusmateriaalien avulla. Lisäksi he korostivat sen tarkoituksenmukaista ja kriittistä käyttöä osana opettamista ja oppimista. Luokanopettajien näkemyksiä heidän digitaalisen kompetenssinsa riittävyydestä määritti muun muassa se, tarkastelevatko opettajat sitä suhteessa kollegoihin vai opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajien näkemysten mukaan digitaalisuudella voidaan monipuolistaa opetusta ja helpottaa opettajien työmäärää. Samalla opettajat kuitenkin toivat esiin, että digitaalisuuden tulee olla opetuksen ja oppimisen väline, ei pelkkä itsetarkoitus. He suhtautuivat digitaalisuuteen ja sen hyödyntämiseen kriittisesti ja toivat esiin havaintonsa siitä, että digitaalisuuden yleistymisen myötä myös oppilaiden perustaitojen, kuten luku- ja kirjoitustaidon, oppiminen on osittain heikentynyt.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, millaisia näkemyksiä kentällä työskentelevillä luokanopettajilla on digitaalisesta kompetenssistaan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opettajien digitaalista kompetenssia kehittävien toimintatapojen suunnitteluun. Lisäksi tulokset auttavat tunnistamaan niitä tapoja, joiden avulla digitaalisuuden integroimista osaksi opetusta ja oppimista voitaisiin tehdä entistä tarkoituksenmukaisempaa.
Luokanopettajien näkemyksiä heidän digitaalisesta kompetenssistaan tarkastellaan tässä tutkimuksessa Euroopan komission julkaiseman opettajien digitaalisen kompetenssin viitekehyksen (DigCompEdu) näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä perustuen opettajien digitaalisen kompetenssin viitekehykseen. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan luokanopettajat suhtautuivat digitaalisuuteen myönteisesti ja pitivät sitä välttämättömänä osana nykyajan koulujärjestelmää. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä digitaalisuutta työssään etenkin viestinnän toteuttamisessa sekä erilaisten digitaalisten opetusmateriaalien avulla. Lisäksi he korostivat sen tarkoituksenmukaista ja kriittistä käyttöä osana opettamista ja oppimista. Luokanopettajien näkemyksiä heidän digitaalisen kompetenssinsa riittävyydestä määritti muun muassa se, tarkastelevatko opettajat sitä suhteessa kollegoihin vai opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajien näkemysten mukaan digitaalisuudella voidaan monipuolistaa opetusta ja helpottaa opettajien työmäärää. Samalla opettajat kuitenkin toivat esiin, että digitaalisuuden tulee olla opetuksen ja oppimisen väline, ei pelkkä itsetarkoitus. He suhtautuivat digitaalisuuteen ja sen hyödyntämiseen kriittisesti ja toivat esiin havaintonsa siitä, että digitaalisuuden yleistymisen myötä myös oppilaiden perustaitojen, kuten luku- ja kirjoitustaidon, oppiminen on osittain heikentynyt.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, millaisia näkemyksiä kentällä työskentelevillä luokanopettajilla on digitaalisesta kompetenssistaan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opettajien digitaalista kompetenssia kehittävien toimintatapojen suunnitteluun. Lisäksi tulokset auttavat tunnistamaan niitä tapoja, joiden avulla digitaalisuuden integroimista osaksi opetusta ja oppimista voitaisiin tehdä entistä tarkoituksenmukaisempaa.