Seksuaalikasvatus alakoulun ympäristöopin oppikirjoissa : Alakoulun Sanoma Pro:n ympäristöopin oppikirjojen sisällöt suhteessa WHO:n määrittelemiin kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen perusteisiin
Lehtonen, Eveliina; Lepo, Venla (2024-05-05)
Seksuaalikasvatus alakoulun ympäristöopin oppikirjoissa : Alakoulun Sanoma Pro:n ympäristöopin oppikirjojen sisällöt suhteessa WHO:n määrittelemiin kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen perusteisiin
Lehtonen, Eveliina
Lepo, Venla
(05.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828200
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisina seksuaalikasvatuksen aihealueet näyttäytyvät Sanoma Pro:n Pisara- ja Kätkö-kirjasarjoissa. Tarkastellut kirjasarjat olivat alakoulun ympäristöopin oppikirjoja. Tutkimuksen päätavoitteena oli arvioida, kuinka hyvin nämä oppikirjat vastaavat Maailman terveysjärjestön (WHO 2010) seksuaalikasvatuksen periaatteita. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, missä määrin oppikirjat käsittelevät WHO:n (2010) määrittelemiä seksuaalikasvatuksen keskeisiä aihealueita kuten ihmiskehon kehitystä, lisääntymistä, seksuaalisuutta, tunteita, ihmissuhteita ja seksuaalisuuden oikeudellisia sekä sosiaalisia näkökulmia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jossa molempien oppikirjasarjojen sisältöä tarkasteltiin kriittisesti suhteessa WHO:n (2010) seksuaalikasvatuksen standardeihin. Analyysi keskittyi Kätkö- ja Pisara-sarjan oppimateriaalisisältöön, jotka käsittelivät seksuaalikasvatuksen teemoja. Tutkimuksessa vertailtiin myös, miten tarkastellut kaksi eri oppikirjasarjaa käsittelevät seksuaalikasvatuksen teemoja sisällössään, ja missä määrin ne tarjoavat oppilaille monipuolisen ja kattavan kuvan seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka molemmat kirjasarjat sisältävät seksuaalikasvatuksen aiheita, on Kätkö-sarja uudempana ja ajankohtaisempana materiaalina monipuolisempi ja kattavampi. Se korostaa seksuaalioikeuksia, sukupuolen moninaisuutta ja tunnekasvatusta, kun taas vanhempi Pisara-sarja keskittyy enemmän perinteisiin seksuaalikasvatuksen aiheisiin, kuten fyysisen biologian ja lisääntymisen näkökulmiin. Kätkö-sarja myös käsittelee seksuaalikasvatuksen aiheita tavalla, joka on paremmin linjassa WHO:n (2010) suositusten kanssa, kun taas Pisara-sarjasta löytyy suurempia puutteita näiden standardien täyttymisessä.
Huomioitavaa on tämän tutkimuksen mukaan myös se, että oppikirjojen kehittäjien ja kustantajien tulisi ottaa huomioon nykyaikaiset seksuaalikasvatuksen vaatimukset ja yhteiskunnalliset muutokset, jotta koulutusmateriaalit pysyvät ajantasaisina ja relevantteina.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jossa molempien oppikirjasarjojen sisältöä tarkasteltiin kriittisesti suhteessa WHO:n (2010) seksuaalikasvatuksen standardeihin. Analyysi keskittyi Kätkö- ja Pisara-sarjan oppimateriaalisisältöön, jotka käsittelivät seksuaalikasvatuksen teemoja. Tutkimuksessa vertailtiin myös, miten tarkastellut kaksi eri oppikirjasarjaa käsittelevät seksuaalikasvatuksen teemoja sisällössään, ja missä määrin ne tarjoavat oppilaille monipuolisen ja kattavan kuvan seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka molemmat kirjasarjat sisältävät seksuaalikasvatuksen aiheita, on Kätkö-sarja uudempana ja ajankohtaisempana materiaalina monipuolisempi ja kattavampi. Se korostaa seksuaalioikeuksia, sukupuolen moninaisuutta ja tunnekasvatusta, kun taas vanhempi Pisara-sarja keskittyy enemmän perinteisiin seksuaalikasvatuksen aiheisiin, kuten fyysisen biologian ja lisääntymisen näkökulmiin. Kätkö-sarja myös käsittelee seksuaalikasvatuksen aiheita tavalla, joka on paremmin linjassa WHO:n (2010) suositusten kanssa, kun taas Pisara-sarjasta löytyy suurempia puutteita näiden standardien täyttymisessä.
Huomioitavaa on tämän tutkimuksen mukaan myös se, että oppikirjojen kehittäjien ja kustantajien tulisi ottaa huomioon nykyaikaiset seksuaalikasvatuksen vaatimukset ja yhteiskunnalliset muutokset, jotta koulutusmateriaalit pysyvät ajantasaisina ja relevantteina.