Opettajaopiskelijoiden arvioita digitaalisten pelien hyödyistä englannin kielen oppimisessa
Silvennoinen, Antti; Simula, Antti (2024-05-03)
Opettajaopiskelijoiden arvioita digitaalisten pelien hyödyistä englannin kielen oppimisessa
Silvennoinen, Antti
Simula, Antti
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329845
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329845
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko opettajaopiskelijoiden omalla digitaalisella pelikäyttäytymisellä yhteyttä heidän arvioihinsa omasta englannin kielen osaamisesta sekä onko tulosten osalta miesten ja naisten välillä havaittavissa eroja. Lisäksi tutkittiin, onko digitaalinen pelikäyttäytyminen yhteydessä opettajaopiskelijoiden ajatuksiin digitaalisten pelien hyödyntämisestä oman opetuksen tukena. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 91 suomalaista opettajaopiskelijaa. Vastaajista kymmenen oli miehiä, 79 naisia ja kaksi vastaajaa ei halunnut kertoa sukupuoltaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että miehet pelasivat digitaalisia pelejä lähes seitsemän kertaa enemmän kuin naiset. Tulosten mukaan miehet pelasivat monipuolisemmin eri pelilajityyppejä ja eri pelilaitteilla kuin naiset. Digitaalisen pelikäyttäytymisen, joka otti huomioon aiemmissa elämänvaiheissa peleihin käytetyn ajan, pelatut pelilajityypit ja eri pelilaitteet, havaittiin, että ne pelaajat, jotka olivat pelanneet monipuolisemmin arvioivat oman englannin kielen osaamisensa paremmaksi kuin ne, jotka olivat pelanneet yksipuoleisemmin. Digitaalisen pelikäyttäytymisen ei havaittu olevan yhteydessä opiskelijoiden ajatuksiin digitaalisten pelien hyödyllisyydestä opetuksen tukena, tai siihen, aikoivatko opiskelijat hyödyntää digitaalisia pelejä osana omaa englannin kielen opetustaan. Huomionarvoista opettajaopiskelijoiden asenteissa digitaalisia pelejä kohtaan oli se, että yksikään opiskelija ei vastannut väittämään ”Koen, että digitaalisia pelejä voi käyttää tehokkaasti englannin kielen oppimisen tukena koulussa”, että he olisivat ”täysin eri mieltä”.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella voidaan päätellä, että opettajaopiskelijoiden asenteet digitaalisia pelejä kohtaan ovat positiivisia. Tutkimuksen tuloksia pystytään käyttämään avuksi tutkittaessa opettajaopiskelijoiden valmiuksia digitaalisten pelien hyödyntämiseen omassa opetuksessaan. Tutkimusta pystytään käyttämään myös tutkittaessa digitaalisten pelien hyötyä vieraiden kielten, kuten englannin kielen oppimisessa.
Tutkimuksessa havaittiin, että miehet pelasivat digitaalisia pelejä lähes seitsemän kertaa enemmän kuin naiset. Tulosten mukaan miehet pelasivat monipuolisemmin eri pelilajityyppejä ja eri pelilaitteilla kuin naiset. Digitaalisen pelikäyttäytymisen, joka otti huomioon aiemmissa elämänvaiheissa peleihin käytetyn ajan, pelatut pelilajityypit ja eri pelilaitteet, havaittiin, että ne pelaajat, jotka olivat pelanneet monipuolisemmin arvioivat oman englannin kielen osaamisensa paremmaksi kuin ne, jotka olivat pelanneet yksipuoleisemmin. Digitaalisen pelikäyttäytymisen ei havaittu olevan yhteydessä opiskelijoiden ajatuksiin digitaalisten pelien hyödyllisyydestä opetuksen tukena, tai siihen, aikoivatko opiskelijat hyödyntää digitaalisia pelejä osana omaa englannin kielen opetustaan. Huomionarvoista opettajaopiskelijoiden asenteissa digitaalisia pelejä kohtaan oli se, että yksikään opiskelija ei vastannut väittämään ”Koen, että digitaalisia pelejä voi käyttää tehokkaasti englannin kielen oppimisen tukena koulussa”, että he olisivat ”täysin eri mieltä”.
Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella voidaan päätellä, että opettajaopiskelijoiden asenteet digitaalisia pelejä kohtaan ovat positiivisia. Tutkimuksen tuloksia pystytään käyttämään avuksi tutkittaessa opettajaopiskelijoiden valmiuksia digitaalisten pelien hyödyntämiseen omassa opetuksessaan. Tutkimusta pystytään käyttämään myös tutkittaessa digitaalisten pelien hyötyä vieraiden kielten, kuten englannin kielen oppimisessa.