8.-luokkalaisten oppilaiden suhtautuminen historian oppiaineeseen ja siihen yhteydessä olevat muuttujat
Väkiparta, Iida-Sofia (2024-05-03)
8.-luokkalaisten oppilaiden suhtautuminen historian oppiaineeseen ja siihen yhteydessä olevat muuttujat
Väkiparta, Iida-Sofia
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436706
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436706
Tiivistelmä
Mittaukset osoittavat, että suomalaisten nuorten suhtautuminen historian oppiainetta kohtaan
vaihtelee. Opetushallituksen mukaan pojat pitävät historiasta tyttöjä huomattavasti enemmän ja
historia ei nähdä erityisen hyödyllisenä oppiaineena. Aiemman kirjallisuuden mukaan oppilaiden
oppimismotivaatio saattaa laskea yläkoulun aikana ja oppilaiden asenteet koulunkäyntiä kohtaan
voivat muuttua kielteisemmiksi. Opiskelumotivaatiota on mahdollista tukea muun muassa
kiinnostuksen tai oppilastuntemuksen keinoin. On arvioitu, että oppilaat voivat kokea historian
opetuksen merkityksellisempänä, jos opetuksessa huomioidaan oppilaiden mielenkiinnot. Tässä pro
gradu -tutkielmassa tarkasteltiin 8.-luokkalaisten oppilaiden suhtautumista historiaa ja historian
oppiainetta kohtaan sekä millaisia kokemuksia oppilailla on historian oppimisesta. Samalla selvitettiin,
onko oppilaiden mieltymyksissä ja oppimisessa sukupuolieroja. Tutkielman tavoitteena on pohtia,
miten historian oppiaineesta voitaisiin tehdä entistä mielekkäämpää yhä useammalle oppilaalle.
vaihtelee. Opetushallituksen mukaan pojat pitävät historiasta tyttöjä huomattavasti enemmän ja
historia ei nähdä erityisen hyödyllisenä oppiaineena. Aiemman kirjallisuuden mukaan oppilaiden
oppimismotivaatio saattaa laskea yläkoulun aikana ja oppilaiden asenteet koulunkäyntiä kohtaan
voivat muuttua kielteisemmiksi. Opiskelumotivaatiota on mahdollista tukea muun muassa
kiinnostuksen tai oppilastuntemuksen keinoin. On arvioitu, että oppilaat voivat kokea historian
opetuksen merkityksellisempänä, jos opetuksessa huomioidaan oppilaiden mielenkiinnot. Tässä pro
gradu -tutkielmassa tarkasteltiin 8.-luokkalaisten oppilaiden suhtautumista historiaa ja historian
oppiainetta kohtaan sekä millaisia kokemuksia oppilailla on historian oppimisesta. Samalla selvitettiin,
onko oppilaiden mieltymyksissä ja oppimisessa sukupuolieroja. Tutkielman tavoitteena on pohtia,
miten historian oppiaineesta voitaisiin tehdä entistä mielekkäämpää yhä useammalle oppilaalle.