Näkymä koulun puolelta jokea : Puole-vartaloisten grammien esiintyminen tienviittaperustaisessa viittauskehyksessä
Poldver, Triin (2024-05-06)
Näkymä koulun puolelta jokea : Puole-vartaloisten grammien esiintyminen tienviittaperustaisessa viittauskehyksessä
Poldver, Triin
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033595
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on puole-vartaloisen grammin kieliopillistuminen. Käsittelen grammien puolella, puolelta ja puolelle mahdollista kieliopillistumista rakenteessa, jota kutsutaan tienviittaperustaiseksi viittauskehykseksi. Tähän rakenteeseen kuuluvat puole-vartaloisen grammin lisäksi genetiivisijainen etu- ja partitiivisijainen jälkilaajennus kuten ilmaisussa näkymä koulun puolelta jokea. Analysoin rakenteen jäsenten keskinäisiä suhteita hyödyntämällä kognitiivisen kielitieteen termejä muuttuja ja kiintopiste. Tutkittavassa rakenteessa kuvataan muuttujan lokaatiota kahden kiintopisteen avulla: genetiivilaajennus eli sekundaarikiintopiste toimii ns. tienviittana ja partitiivilaajennus eli peruskiintopiste kokonaisuutena, johon muuttujan hakualueen suunta suhteutetaan. Puole-vartaloisen grammin kieliopillistumiseen viittaa se, että sanan merkityksenä ei ole enää 'kahtiajaetun kokonaisuuden yksi osa, puolikas', vaan grammi viittaa peruskiintopisteen lähellä olevaan hakualueeseen. Tutkielmassani keskeisenä kysymyksenä on, minkälaiset tekijät vaikuttavat puole-vartaloisen grammin adpositio- tai substantiivitulkintaan. Analyysini perusteella olennaisena tekijänä tässä on muuttujan suhde peruskiintopisteeseen: jos muuttujan hakualue on peruskiintopisteen alalla, silloin puole-vartaloinen muoto esiintyy usein substantiivin tehtävässä, ja hakualue peruskiintopisteen rajojen ulkopuolella voi puolestaan viitata puole-vartaloisen grammin adpositiomaiseen käyttöön. Tutkimusmenetelmänä on aineistopohjainen laadullinen analyysi. Aineiston olen koonnut Finnish Internet Parsebank -tietokannasta.