Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opetushenkilöstön näkemyksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
Marjanen, Mikael; Leino, Petri (2024-05-05)
Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opetushenkilöstön näkemyksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
Marjanen, Mikael
Leino, Petri
(05.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134191
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134191
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutusta. Tutkimuksemme
tavoitteena oli saada tietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutuksesta ja tulevaisuuden näkymistä.
Lisäksi selvitimme, kuinka lapsen etu tulee huomioitua toimintaa toteuttaessa. Kävimme kolmessa
satakuntalaisessa koulussa haastattelemassa opetushenkilöstöä. Kaikki haastateltavat olivat
osallistuneet joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamiseen jo useamman vuoden ajan.
Haastattelimme kahdeksaa henkilöä keväällä 2023. Haastateltavat olivat kolme varhaiskasvatuksen
opettajaa, kolme luokanopettajaa ja kaksi rehtoria. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli
laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua eli puolistrukturoitua
haastattelua. Aineiston analyysi pohjautui teemoitteluun.
Joustavaa esi- ja alkuopetusta toteutettiin paja- ja yhdysluokkatoimintana. Joustavassa esi- ja
alkuopetuksessa korostettiin paljon lapsilähtöisyyttä, toimivaa yhteistyötä ja moniammatillisuutta.
Positiivisina asioina nähtiin muun muassa vastuun jakaminen, nivelvaiheen haasteettomuus sekä
eriyttämisen monet mahdollisuudet. Haasteiksi taas koettiin esimerkiksi resurssien riittämättömyys,
vuorovaikutustaidot sekä arvostuksen puute. Joustava esi- ja alkuopetus koettiin yleisesti kuitenkin
mielekkäänä, palkitsevana ja lapsen edun mukaisena toimintana.
Joustava esi- ja alkuopetuksen yhteistyö mahdollisti opettajien toiminnan omien vahvuuksien kautta.
Luokanopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien yhdistetyt näkemykset toiminnan suunnittelussa
sekä toteutuksessa loivat eheämmän kokonaisuuden. Joustavan esi- ja alkuopetuksen nivelvaihe ei
aiheuttanut oppilaille juurikaan haasteita, koska toimintatavat ja -ympäristö olivat tuttuja jo
esikouluvuoden ajalta. Lapsen etu huomiotiin todella vahvasti esimerkiksi lapsilähtöisellä
pedagogiikalla sekä eriyttämisen mahdollisuuksilla. Oppilasmäärän lasku ja koulujen lakkauttaminen
olivat yhteisiä huolenaiheita. Haastateltavat toivoivat, että tulevaisuudessa joustavaa esi- ja
alkuopetusta toteutettaisiin enemmän. Lisäksi toivottiin, että resurssipulaan ja suunnitteluajan
vähäisyyteen saataisiin ratkaisu.
tavoitteena oli saada tietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutuksesta ja tulevaisuuden näkymistä.
Lisäksi selvitimme, kuinka lapsen etu tulee huomioitua toimintaa toteuttaessa. Kävimme kolmessa
satakuntalaisessa koulussa haastattelemassa opetushenkilöstöä. Kaikki haastateltavat olivat
osallistuneet joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamiseen jo useamman vuoden ajan.
Haastattelimme kahdeksaa henkilöä keväällä 2023. Haastateltavat olivat kolme varhaiskasvatuksen
opettajaa, kolme luokanopettajaa ja kaksi rehtoria. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli
laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua eli puolistrukturoitua
haastattelua. Aineiston analyysi pohjautui teemoitteluun.
Joustavaa esi- ja alkuopetusta toteutettiin paja- ja yhdysluokkatoimintana. Joustavassa esi- ja
alkuopetuksessa korostettiin paljon lapsilähtöisyyttä, toimivaa yhteistyötä ja moniammatillisuutta.
Positiivisina asioina nähtiin muun muassa vastuun jakaminen, nivelvaiheen haasteettomuus sekä
eriyttämisen monet mahdollisuudet. Haasteiksi taas koettiin esimerkiksi resurssien riittämättömyys,
vuorovaikutustaidot sekä arvostuksen puute. Joustava esi- ja alkuopetus koettiin yleisesti kuitenkin
mielekkäänä, palkitsevana ja lapsen edun mukaisena toimintana.
Joustava esi- ja alkuopetuksen yhteistyö mahdollisti opettajien toiminnan omien vahvuuksien kautta.
Luokanopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien yhdistetyt näkemykset toiminnan suunnittelussa
sekä toteutuksessa loivat eheämmän kokonaisuuden. Joustavan esi- ja alkuopetuksen nivelvaihe ei
aiheuttanut oppilaille juurikaan haasteita, koska toimintatavat ja -ympäristö olivat tuttuja jo
esikouluvuoden ajalta. Lapsen etu huomiotiin todella vahvasti esimerkiksi lapsilähtöisellä
pedagogiikalla sekä eriyttämisen mahdollisuuksilla. Oppilasmäärän lasku ja koulujen lakkauttaminen
olivat yhteisiä huolenaiheita. Haastateltavat toivoivat, että tulevaisuudessa joustavaa esi- ja
alkuopetusta toteutettaisiin enemmän. Lisäksi toivottiin, että resurssipulaan ja suunnitteluajan
vähäisyyteen saataisiin ratkaisu.