Minun lukuiloni : Neljäs- ja kuudesluokkalaisten kirjoitelmia omasta lukuilosta
Seimelä, Jenni; Vuorinen, Aada (2024-05-06)
Minun lukuiloni : Neljäs- ja kuudesluokkalaisten kirjoitelmia omasta lukuilosta
Seimelä, Jenni
Vuorinen, Aada
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737346
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten lukutaito on heikentynyt ja lukemiseen käytettävä aika vähenee jatkuvasti. Keskustelun aiheeksi onkin noussut, miten lasten ja nuorten lukemista ja lukuiloa voitaisiin tukea. Tässä tutkielmassa tutkittiin neljäs- ja kuudesluokkalaisten kirjoitelmia lukuilosta. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat kuvailevat omaa lukuiloaan. Lisäksi tutkittiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja lukuilon kuvauksissa esiintyy sukupuolten ja luokka-asteiden välillä. Tutkielmassa tutkittiin myös sitä, miten oppilaiden kirjoitelmissa tulee esille lukemisen mielekkyys. Tutkielman aineisto kerättiin satakuntalaisen koulun yhden neljäsluokan ja kuudesluokan oppilailta kirjoitelmina, joiden aiheena oli Minun lukuiloni. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin saatiin vastattua tutkimuskysymyksiin.
Tutkielman päätuloksena havaittiin, että lähes kaikki oppilaat kokivat lukuiloa. Oppilaat kuvailivat lukuiloaan erilaisten genrejen, tilanteiden, tapojen, tunteiden ja määritelmien kautta. Sukupuolten ja luokka-asteiden välillä oli yhteneväisyyksiä genreissä, niiden herättämissä tunteissa ja lukemisen ajankohdassa tyttöjen kuvaillessa lukuiloa monipuolisemmin poikiin verrattuna. Kuudesluokkalaiset pyrkivät tarkemmin määrittelemään lukuiloa terminä, kun taas nelosluokkalaiset enemmän listasivat lukuiloon vaikuttavia asioita. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukuiloa voitaisiin tukea monipuolisemmin keinoin esimerkiksi oppilaiden yhteisten ja perheen yhteisten lukuhetkien avulla, jotta varmistetaan, että kaikki lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden kokea lukuiloa.
Tutkielman päätuloksena havaittiin, että lähes kaikki oppilaat kokivat lukuiloa. Oppilaat kuvailivat lukuiloaan erilaisten genrejen, tilanteiden, tapojen, tunteiden ja määritelmien kautta. Sukupuolten ja luokka-asteiden välillä oli yhteneväisyyksiä genreissä, niiden herättämissä tunteissa ja lukemisen ajankohdassa tyttöjen kuvaillessa lukuiloa monipuolisemmin poikiin verrattuna. Kuudesluokkalaiset pyrkivät tarkemmin määrittelemään lukuiloa terminä, kun taas nelosluokkalaiset enemmän listasivat lukuiloon vaikuttavia asioita. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukuiloa voitaisiin tukea monipuolisemmin keinoin esimerkiksi oppilaiden yhteisten ja perheen yhteisten lukuhetkien avulla, jotta varmistetaan, että kaikki lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden kokea lukuiloa.