Uppåt differentierade läroboksövningar i B1-svenska för grundskolan och gymnasiet
Uusitalo, Sani (2024-05-06)
Uppåt differentierade läroboksövningar i B1-svenska för grundskolan och gymnasiet
Uusitalo, Sani
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052738804
Tiivistelmä
Syftet med studien har varit att utreda uppåt differentierade övningar i läroböcker. Jag har utrett vad för slags uppåt differentierade övningar förekommer i de nyaste läroboksserierna för B1-svenska i grundskolan och gymnasiet. Jag har redogjort för olika uppåt differentierade övningstyper som läroböckerna innehåller. Jag har utrett vilka kategorier övningarna representerar och hur många uppåt differentierade övningar förekommer i materialet. Kort definierat betyder differentiering att inlärarnas individuella behov beaktas i undervisningen genom olika hjälpmedel. Uppåt differentiering betyder att de olika hjälpmedlen riktas specifikt mot elever som kräver mer utmaning i inlärningen.
Som material har jag använt två läroboksserier: Trampolin för grundskolan och Gilla för gymnasiet. Materialet består av sammanlagt nio tryckta läroböcker. Metoden är kvalitativ materialbaserad innehållsanalys (Kohlbacker 2006). Övningstypkategorierna har utformats från materialet. Materialet har bearbetats med en översikt av materialet, beskrivning av de excerperade beläggen och skapning av huvud- och underkategorier.
Det uppstått fyra huvudkategorier av uppåt differentierade övningar. Den vanligaste övningstypen i grundskolan var mekaniska fyll i -uppgifter medan i gymnasiet var det uppgifter som kräver egen produktion. Det finns uppåt differentierade övningar i varje huvudkategori i båda serier även om mängden varierar stort – gymnasiematerialet har tydligt flera övningar i alla kategorier. Uppåt differentierade övningar förekommer dock i varje del av varje bok, vilket visar att (uppåt) differentiering synliggörs i böckerna tydligt. I framtiden borde man undersöka vidare hur differentiering både uppåt och neråt förverkligas i läromaterial i svenska, och vilka teman eller kunskaper betonas i uppåt differentierade läromaterial.
Som material har jag använt två läroboksserier: Trampolin för grundskolan och Gilla för gymnasiet. Materialet består av sammanlagt nio tryckta läroböcker. Metoden är kvalitativ materialbaserad innehållsanalys (Kohlbacker 2006). Övningstypkategorierna har utformats från materialet. Materialet har bearbetats med en översikt av materialet, beskrivning av de excerperade beläggen och skapning av huvud- och underkategorier.
Det uppstått fyra huvudkategorier av uppåt differentierade övningar. Den vanligaste övningstypen i grundskolan var mekaniska fyll i -uppgifter medan i gymnasiet var det uppgifter som kräver egen produktion. Det finns uppåt differentierade övningar i varje huvudkategori i båda serier även om mängden varierar stort – gymnasiematerialet har tydligt flera övningar i alla kategorier. Uppåt differentierade övningar förekommer dock i varje del av varje bok, vilket visar att (uppåt) differentiering synliggörs i böckerna tydligt. I framtiden borde man undersöka vidare hur differentiering både uppåt och neråt förverkligas i läromaterial i svenska, och vilka teman eller kunskaper betonas i uppåt differentierade läromaterial.