Vihreitä somekokemuksia : Tutkimus nuorten aikuisten suhteesta viherpesuun sosiaalisessa mediassa
Rapala, Marjaana (2024-04-24)
Vihreitä somekokemuksia : Tutkimus nuorten aikuisten suhteesta viherpesuun sosiaalisessa mediassa
Rapala, Marjaana
(24.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052839980
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052839980
Tiivistelmä
Nykypäivänä sosiaalinen media mahdollistaa helpon tavan vuorovaikutukseen ihmisten kesken, mutta se tarjoaa myös sellaisille ilmiöille kuin informaatiovaikuttamiselle ja viherpesulle oivan paikan kukoistaa. Tutkielmassa tarkastellaan 25–30-vuotiaiden nuorten aikuisten näkökulmia ja kokemuksia liittyen viherpesuun sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten nuoret aikuiset ymmärtävät viherpesun ja kuinka he suhtautuvat siihen sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on myös selvittää, kokevatko nuoret aikuiset, että heidän mielipiteisiinsä saatetaan vaikuttaa viherpesun avulla ja millaisin keinoin.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin ja aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Haastateltavina oli kuusi 25–30-vuotiasta nuorta aikuista eri koulutustaustoilla. Aineisto paljasti, että sosiaalisella medialla on merkittävä rooli jokaisen haastateltavan elämässä ja että se toimii heille niin tietolähteenä kuin välineenä sosiaalisten suhteiden ylläpitoon.
Tulokset osoittavat, että nuoret aikuiset ymmärtävät viherpesun ja kokevat sen huolestuttavana ilmiönä. Osa heistä kokee viherpesun voivan mahdollisesti vaikuttaa mielipiteisiin ja päätöksentekoon. Haastateltavat ovat varovaisia ja epäileviä kohtaamansa sisällön suhteen sosiaalisessa mediassa. He ovat kriittisiä mediakuluttajia ja suhtautuvat epäilevästi yritysten ympäristöä koskevaa sosiaalisen median viestintää kohtaan sekä he pyrkivät suosimaan luotettavia lähteitä etsiessään tietoa.
Päätelmänä tutkimuksessa esitetään, että yritysten tulisi parantaa viestintäänsä läpinäkyvämpään ja totuudenmukaisempaan suuntaan, jotta nuoret aikuiset voisivat paremmin sitoutua kestäviin brändeihin. Tutkimus tarjoaa myös ymmärrystä siitä, miten haastateltavat suhtautuvat ympäristöä koskevaan viestintään ja miten sitä voitaisiin kehittää vastaamaan heidän odotuksiaan.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin ja aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Haastateltavina oli kuusi 25–30-vuotiasta nuorta aikuista eri koulutustaustoilla. Aineisto paljasti, että sosiaalisella medialla on merkittävä rooli jokaisen haastateltavan elämässä ja että se toimii heille niin tietolähteenä kuin välineenä sosiaalisten suhteiden ylläpitoon.
Tulokset osoittavat, että nuoret aikuiset ymmärtävät viherpesun ja kokevat sen huolestuttavana ilmiönä. Osa heistä kokee viherpesun voivan mahdollisesti vaikuttaa mielipiteisiin ja päätöksentekoon. Haastateltavat ovat varovaisia ja epäileviä kohtaamansa sisällön suhteen sosiaalisessa mediassa. He ovat kriittisiä mediakuluttajia ja suhtautuvat epäilevästi yritysten ympäristöä koskevaa sosiaalisen median viestintää kohtaan sekä he pyrkivät suosimaan luotettavia lähteitä etsiessään tietoa.
Päätelmänä tutkimuksessa esitetään, että yritysten tulisi parantaa viestintäänsä läpinäkyvämpään ja totuudenmukaisempaan suuntaan, jotta nuoret aikuiset voisivat paremmin sitoutua kestäviin brändeihin. Tutkimus tarjoaa myös ymmärrystä siitä, miten haastateltavat suhtautuvat ympäristöä koskevaan viestintään ja miten sitä voitaisiin kehittää vastaamaan heidän odotuksiaan.