Työntekijän rooli konfliktinratkaisussa : Työntekijä konfliktinratkaisijana työntekijöiden kesken esiintyvissä konflikteissa
Arlin, Ella (2024-05-21)
Työntekijän rooli konfliktinratkaisussa : Työntekijä konfliktinratkaisijana työntekijöiden kesken esiintyvissä konflikteissa
Arlin, Ella
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343409
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343409
Tiivistelmä
Konflikteja esiintyy kaikkialla, eikä työyhteisö ole siinä poikkeus. Työyhteisökonfliktit ovat
meille arkipäivää, ja niitä syntyy toisistaan poikkeavista mielipiteistä ja tavoitteista, tai ihmisten
välisistä kohtaamisista ja epäasiallisen käytöksen seurauksena. Työyhteisökonflikteissa joko
esihenkilö ja alainen voivat ottaa yhteen, tai konflikti voi syntyä kahden samalla
organisaatiotasolla työskentelevän työntekijän välille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan
jälkimmäistä konfliktiryhmää. Työyhteisökonflikteista on haittaa koko organisaatiolle:
Työntekijän tasolla konfliktit heikentävät muun muassa työsuoritusta ja työhyvinvointia, ja
työyhteisön tasolla ilmapiiri kärsii ja organisaation suoriutuminen heikkenee. Työntekijöiden
välillä esiintyvien konfliktien ratkaisu nähdään yleensä esihenkilön vastuuna, mutta
todellisuudessa myös työntekijät voivat osallistua konfliktien ratkaisemiseen erilaisin keinoin.
Työelämä on jatkuvassa murroksessa, ja viimeisimpänä digitalisaatio ja globalisaatio ovat tuoneet
osuutensa tähän murrokseen. Näiden muutosten seurauksena myös työpaikan sosiaaliset suhteet
ja rakenteet ovat murroksessa, ja perinteiset sankarijohtajat ovat saaneet väistyä yhteisöllisempien
johtamissuuntausten tieltä. Nykyään työyhteisöä kannustetaan johdettavan yhteisöllisesti ja
vuorovaikutteisesti antamalla myös työntekijöille johtajuuden vastuuta kannettavaksi.
Työntekijöille tarjotaan työyhteisössä siis aktiivisempaa roolia hoitamaan sellaisia tehtäviä, jotka
on perinteisesti nähty esihenkilön vastuulla. Konfliktinratkaisu on juuri yksi esimerkki näistä
tehtävistä. Tässä tutkielmassa pohditaan, millaisia edellytyksiä työntekijän aktiiviselle
osallistumiselle ja toimijuudelle on.
Tämän tutkielman päätutkimuskysymyksenä tarkastellaan työntekijän roolia työntekijöiden
kesken esiintyvien konfliktien ratkaisussa. Tutkielmassa pohditaan myös, mitä keinoja
työntekijällä on käytössään konfliktinratkaisussa. Kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen
perusteella työntekijän konfliktinratkaisurooli pohjautuu pitkälti aktiiviseen toimijuuteen,
työyhteisötaitojen hallintaan ja konfliktien ennaltaehkäisyyn. Tutkielmassa tunnistetaan myös
työntekijän mahdollisuus toimia konfliktinratkaisussa vertaissovittelijan roolissa. Tutkielman
tuloksista tehdään lisäksi havainto, että myös organisaation ja esihenkilön tuella on merkitystä
työntekijän konfliktinratkaisuroolin toteutumisessa.
Tutkielma tarjoaa erilaisen ja uudenlaisen näkökulman työyhteisökonfliktien ratkaisuun. Alan
kirjallisuudessa on painotettu aikaisemmin esihenkilön roolia konfliktinratkaisussa, mutta
tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että myös työntekijällä voi olla rooli
työyhteisökonfliktien ratkaisussa. Työyhteisökonflikteja ja työntekijän roolia organisaatiossa ei
ole juurikaan yhdistetty aikaisemmissa tutkimuksissa, joten tutkielma pyrkii täyttämään myös
tämän tutkimusaukon. Tutkielma avaa mahdollisuuksia työntekijän toimijuuden edistämiseen
organisaatioissa, kun se tarjoaa konkreettisia keinoja työntekijän konfliktinratkaisuroolin
kehittämiseen.
meille arkipäivää, ja niitä syntyy toisistaan poikkeavista mielipiteistä ja tavoitteista, tai ihmisten
välisistä kohtaamisista ja epäasiallisen käytöksen seurauksena. Työyhteisökonflikteissa joko
esihenkilö ja alainen voivat ottaa yhteen, tai konflikti voi syntyä kahden samalla
organisaatiotasolla työskentelevän työntekijän välille. Tässä tutkielmassa tarkastellaan
jälkimmäistä konfliktiryhmää. Työyhteisökonflikteista on haittaa koko organisaatiolle:
Työntekijän tasolla konfliktit heikentävät muun muassa työsuoritusta ja työhyvinvointia, ja
työyhteisön tasolla ilmapiiri kärsii ja organisaation suoriutuminen heikkenee. Työntekijöiden
välillä esiintyvien konfliktien ratkaisu nähdään yleensä esihenkilön vastuuna, mutta
todellisuudessa myös työntekijät voivat osallistua konfliktien ratkaisemiseen erilaisin keinoin.
Työelämä on jatkuvassa murroksessa, ja viimeisimpänä digitalisaatio ja globalisaatio ovat tuoneet
osuutensa tähän murrokseen. Näiden muutosten seurauksena myös työpaikan sosiaaliset suhteet
ja rakenteet ovat murroksessa, ja perinteiset sankarijohtajat ovat saaneet väistyä yhteisöllisempien
johtamissuuntausten tieltä. Nykyään työyhteisöä kannustetaan johdettavan yhteisöllisesti ja
vuorovaikutteisesti antamalla myös työntekijöille johtajuuden vastuuta kannettavaksi.
Työntekijöille tarjotaan työyhteisössä siis aktiivisempaa roolia hoitamaan sellaisia tehtäviä, jotka
on perinteisesti nähty esihenkilön vastuulla. Konfliktinratkaisu on juuri yksi esimerkki näistä
tehtävistä. Tässä tutkielmassa pohditaan, millaisia edellytyksiä työntekijän aktiiviselle
osallistumiselle ja toimijuudelle on.
Tämän tutkielman päätutkimuskysymyksenä tarkastellaan työntekijän roolia työntekijöiden
kesken esiintyvien konfliktien ratkaisussa. Tutkielmassa pohditaan myös, mitä keinoja
työntekijällä on käytössään konfliktinratkaisussa. Kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen
perusteella työntekijän konfliktinratkaisurooli pohjautuu pitkälti aktiiviseen toimijuuteen,
työyhteisötaitojen hallintaan ja konfliktien ennaltaehkäisyyn. Tutkielmassa tunnistetaan myös
työntekijän mahdollisuus toimia konfliktinratkaisussa vertaissovittelijan roolissa. Tutkielman
tuloksista tehdään lisäksi havainto, että myös organisaation ja esihenkilön tuella on merkitystä
työntekijän konfliktinratkaisuroolin toteutumisessa.
Tutkielma tarjoaa erilaisen ja uudenlaisen näkökulman työyhteisökonfliktien ratkaisuun. Alan
kirjallisuudessa on painotettu aikaisemmin esihenkilön roolia konfliktinratkaisussa, mutta
tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että myös työntekijällä voi olla rooli
työyhteisökonfliktien ratkaisussa. Työyhteisökonflikteja ja työntekijän roolia organisaatiossa ei
ole juurikaan yhdistetty aikaisemmissa tutkimuksissa, joten tutkielma pyrkii täyttämään myös
tämän tutkimusaukon. Tutkielma avaa mahdollisuuksia työntekijän toimijuuden edistämiseen
organisaatioissa, kun se tarjoaa konkreettisia keinoja työntekijän konfliktinratkaisuroolin
kehittämiseen.