Kansalaisraadin rooli Uudenmaan liikennepolitiikassa : Demokraattisen legitimiteetin arviointi Uudenmaan liikenneraadissa
Engström, Richard (2024-05-21)
Kansalaisraadin rooli Uudenmaan liikennepolitiikassa : Demokraattisen legitimiteetin arviointi Uudenmaan liikenneraadissa
Engström, Richard
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343341
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343341
Tiivistelmä
Vuonna 2022 järjestettiin Uudenmaan liikenneraati -niminen kansalaisraati. Kansalaisraadit
ovat yksi demokraattisten innovaatioiden tyyppi, jossa kansalaiset pyrkivät asiantuntijakuulemisten
ja keskustelun avulla tekemään päätöksiä. Uudenmaan liikenneraadissa 32 Uudenmaan
asukasta kokoontui neljänä päivänä kuulemaan asiantuntijoita sekä keskustelemaan päästövähennystoimenpiteistä.
Tässä tutkielmassa arvioidaan, miten Uudenmaan liikenneraati toteutti demokraattista legitimiteettiä.
Arvioinnissa käytetään kriteeristönä Graham Smithin esittelemiä demokraattisia hyveitä.
Smithin hyveistä tutkielmassa hyödynnetään tarkemmin vain neljää demokraattiseen legitimiteettiin
kohdistuvaa hyvettä: inkluusiota, kansalaisten kontrollia, harkintaan perustuva arviointia
ja läpinäkyvyyttä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytetään monimenetelmäistä
yksittäistapaustutkimusta.
Tutkielman perusteella Uudenmaan liikenneraati toteutti kokonaisuutena demokraattista legitimiteettiä,
vaikka kaikki hyveet eivät toteutuneetkaan täysin. Raati toteutti tutkielman perusteella
varsin hyvin inkluusion ja harkintaan perustuvan arvioinnin hyveitä. Raatiin valittiin
edustava otos Uudenmaan väestöä, ja osallistujilla oli hyvät mahdollisuudet käydä deliberaatiota
raadin aika. Raati toteutti kuitenkin vain kohtuullisesti läpinäkyvyyden ja kansalaisten
kontrollin hyveitä, koska tieto raadista ei levinnyt aineiston perusteella kovinkaan laajalle.
ovat yksi demokraattisten innovaatioiden tyyppi, jossa kansalaiset pyrkivät asiantuntijakuulemisten
ja keskustelun avulla tekemään päätöksiä. Uudenmaan liikenneraadissa 32 Uudenmaan
asukasta kokoontui neljänä päivänä kuulemaan asiantuntijoita sekä keskustelemaan päästövähennystoimenpiteistä.
Tässä tutkielmassa arvioidaan, miten Uudenmaan liikenneraati toteutti demokraattista legitimiteettiä.
Arvioinnissa käytetään kriteeristönä Graham Smithin esittelemiä demokraattisia hyveitä.
Smithin hyveistä tutkielmassa hyödynnetään tarkemmin vain neljää demokraattiseen legitimiteettiin
kohdistuvaa hyvettä: inkluusiota, kansalaisten kontrollia, harkintaan perustuva arviointia
ja läpinäkyvyyttä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytetään monimenetelmäistä
yksittäistapaustutkimusta.
Tutkielman perusteella Uudenmaan liikenneraati toteutti kokonaisuutena demokraattista legitimiteettiä,
vaikka kaikki hyveet eivät toteutuneetkaan täysin. Raati toteutti tutkielman perusteella
varsin hyvin inkluusion ja harkintaan perustuvan arvioinnin hyveitä. Raatiin valittiin
edustava otos Uudenmaan väestöä, ja osallistujilla oli hyvät mahdollisuudet käydä deliberaatiota
raadin aika. Raati toteutti kuitenkin vain kohtuullisesti läpinäkyvyyden ja kansalaisten
kontrollin hyveitä, koska tieto raadista ei levinnyt aineiston perusteella kovinkaan laajalle.