Ympäristökasvatus katsomusaineiden oppikirjoissa : Tutkimus ympäristökysymysten käsittelystä yläkoulun evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Keski-Saari, Enni (2024-04-30)
Ympäristökasvatus katsomusaineiden oppikirjoissa : Tutkimus ympäristökysymysten käsittelystä yläkoulun evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Keski-Saari, Enni
(30.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060444556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060444556
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on ympäristökysymysten käsittely yläkoulun evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoissa. Tutkimusaineisto koostuu yläkoulun uskonnon Mosaiikki-, Kaiku- ja Lipas-sarjoista sekä elämänkatsomustiedon Uniikki- ja Kompassi-sarjoista. Oppikirjat ovat vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta laadittuja. Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä ympäristökysymyksiä oppikirjoissa käsitellään, millaisista näkökulmista niitä käsitellään sekä onko oppikirjasarjojen käsittelytavoissa ja käsittelyn määrässä eroja. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskuva siitä, miten ympäristökysymyksiä käsitellään katsomusaineiden oppikirjoissa ja onko eri oppikirjasarjojen käsittelemissä sisällöissä tai näkökulmissa olennaisia eroja. Tutkimusmetodeina käytetään teoriaohjaavaa sekä teorialähtöistä sisällönanalyysia, vertailua ja kvantifiointia. Tutkimuksessa hyödynnetään tulkintateoriana Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallia oppikirjoissa käsiteltävien näkökulmien tarkastelussa. Tutkimuksen viitekehys muodostuu polkupyörämallin lisäksi ympäristökasvatuksen yleisestä tehtävästä, ympäristökasvatuksen sisällöistä katsomusaineiden opetussuunnitelmissa, katsomusaineiden tehtävistä sekä oppikirjojen roolista ja tehtävistä. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee, että yläkoulun katsomusaineiden oppikirjat käsittelevät ympäristökysymyksiä muun muassa ympäristöetiikan, eläinetiikan, uskontojen ja ympäristön välisten suhteiden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Kaikki oppikirjasarjat käsittelevät ympäristökysymyksiä polkupyörämallin näkökulmista eli tiedon ja ajatteluntaitojen, arvojen, identiteetin ja maailmankuvan, toiminnan, motivaation, osallisuuden ja toiminnan esteiden sekä ympäristötunteiden ja tulevaisuuden näkökulmista eksplisiittisellä tai implisiittisellä tasolla. Oppikirjasarjat käsittelevät pääsääntöisesti samoja aiheita, mutta oppikirjasarjojen väliltä löytyy myös eroja. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa käsitellään ympäristöetiikkaa enemmän kuin uskonnon oppikirjoissa. Uskonnon oppikirjat käsittelevät uskontojen suhdetta luontoon huomattavasti enemmän kuin elämänkatsomustiedon oppikirjat. Määrällisesti eniten ympäristökysymyksiä käsiteltiin kaikkiaan Kompassi-sarjassa ja uskonnon oppikirjoista eniten Kaiku-sarjassa. Tuloksista voidaan päätellä, että määrällisistä eroista huolimatta oppikirjasarjat käsittelevät pääosin samoja sisältöjä.