Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lasten ja nuorten oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tukena : Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajien kokemuksia.
Appelblom, Pipsa (2024-05-09)
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta lasten ja nuorten oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tukena : Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajien kokemuksia.
Appelblom, Pipsa
(09.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443780
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443780
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella sosiaalipedagogista hevostoimintaa sosiaalipedagogisten hevostoiminnan ohjaajien kokemuksien ja näkökulmien kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää ymmärrystä ja tietoa sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuuksista kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin tukena. Huoli lasten ja nuorten pahoinvoinnista on yhteiskunnallisena ilmiönä yhä kasvava ja ajankohtainen, hyvinvointityössä tulee korostua ennaltaehkäisevien toimien turvaaminen.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteena on sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen, osallisuutta vahvistava sekä syrjäytymistä ennaltaehkäisevä toiminta. Ihmisen ja hevosen välinen vuorovaikutus sekä talliyhteisö luovat lähtökohdat toiminnalle. Sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa sovellettavat elementit, dialogisuus, osallisuus ja toimijuus, yhteisöllisyys sekä toiminnallisuus ja elämyksellisyys, nousevat sosiaalipedagogiikan tieteenteoriasta. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on luonto- ja eläinavusteista toimintaa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajan teemahaastattelusta. Tutkimus on luonteeltaan fenomenologinen ja siihen kuuluvaa aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sosiaalipedagogiikan peruselementtien sekä kestävän hyvinvoinnin teorian näkökulmista.
Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä on, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan koettiin olevan vaikuttava työmenetelmä sosiaalisen kasvun tukemiseen talliyhteisössä sekä lapsen ja nuoren toimijuuden ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Tallilla saadaan voimavaroja talliyhteisön ulkopuoliseen arkeen, mahdollistetaan osallisuus ja yhteisöön kuuluminen sekä pidemmällä aikavälillä kiinnitymistä yhteiskuntaan. Ohjaajat kuvailivat toiminnan lähdökohdaksi sosiaalisen vahvistamisen ja syjäytymisen ehkäisyn. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajien arvopohja rakentuu sosiaalipedagogiiikan arvopohjaan ja ohjaajan omaan ammatilliseen viitekehykseen. Keskeisemmäksi arvoksi nousi dialogisuus, aito vuorovaikutus. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä on sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuudet kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisessa. Ohjaajien käsitys lasten ja nuorten tavoitteiden asettelussa ja sosiaalisen hevostoiminnan vaikutuksista tavoittaa kestävän hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tässä tutkimuksessa ohjaajat toivat vahvasti esille sosiaalipedagogisen viitekehyksen mukaisen talliyhteisön merkitystä. Ohjaajien näkemyksien mukaan vaikuttavuuden näkyväksi tekeminen sekä toiminnan tunnettavuus vaatii edelleen kehittämistyötä.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteena on sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen, osallisuutta vahvistava sekä syrjäytymistä ennaltaehkäisevä toiminta. Ihmisen ja hevosen välinen vuorovaikutus sekä talliyhteisö luovat lähtökohdat toiminnalle. Sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa sovellettavat elementit, dialogisuus, osallisuus ja toimijuus, yhteisöllisyys sekä toiminnallisuus ja elämyksellisyys, nousevat sosiaalipedagogiikan tieteenteoriasta. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on luonto- ja eläinavusteista toimintaa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajan teemahaastattelusta. Tutkimus on luonteeltaan fenomenologinen ja siihen kuuluvaa aineistoa on analysoitu sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sosiaalipedagogiikan peruselementtien sekä kestävän hyvinvoinnin teorian näkökulmista.
Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä on, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan koettiin olevan vaikuttava työmenetelmä sosiaalisen kasvun tukemiseen talliyhteisössä sekä lapsen ja nuoren toimijuuden ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Tallilla saadaan voimavaroja talliyhteisön ulkopuoliseen arkeen, mahdollistetaan osallisuus ja yhteisöön kuuluminen sekä pidemmällä aikavälillä kiinnitymistä yhteiskuntaan. Ohjaajat kuvailivat toiminnan lähdökohdaksi sosiaalisen vahvistamisen ja syjäytymisen ehkäisyn. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajien arvopohja rakentuu sosiaalipedagogiiikan arvopohjaan ja ohjaajan omaan ammatilliseen viitekehykseen. Keskeisemmäksi arvoksi nousi dialogisuus, aito vuorovaikutus. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä on sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuudet kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisessa. Ohjaajien käsitys lasten ja nuorten tavoitteiden asettelussa ja sosiaalisen hevostoiminnan vaikutuksista tavoittaa kestävän hyvinvoinnin ulottuvuudet. Tässä tutkimuksessa ohjaajat toivat vahvasti esille sosiaalipedagogisen viitekehyksen mukaisen talliyhteisön merkitystä. Ohjaajien näkemyksien mukaan vaikuttavuuden näkyväksi tekeminen sekä toiminnan tunnettavuus vaatii edelleen kehittämistyötä.