Työnantajamielikuvan rakentaminen sosiaalisessa mediassa ja sen vaikutus rekrytointeihin
Sääksi, Jenny (2024-05-21)
Työnantajamielikuvan rakentaminen sosiaalisessa mediassa ja sen vaikutus rekrytointeihin
Sääksi, Jenny
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443659
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443659
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee työnantajamielikuvan rakentamista sosiaalisessa mediassa ja sen vaikutuksia rekrytointeihin. Nykyaikaisessa työmarkkinaympäristössä, jossa kilpailu osaavasta työvoimasta on kovaa, työnantajamielikuvan merkitys korostuu entisestään. Samaan aikaan sosiaalisen median käyttö on yleistynyt, mikä tarjoaa organisaatioille uusia mahdollisuuksia mutta myös uhkia. Sosiaalinen media vaikuttaa merkittävästi työnantajamielikuvan rakentamiseen, sillä sen seurauksena työnantajamielikuvaa tulee hallita eri tavoin kuin ennen. Työnantajamielikuvan rakentamisella sosiaalisessa mediassa on vaikutuksia myös rekrytointeihin, sillä se tarjoaa organisaatioille uusia mahdollisuuksia houkutella potentiaalisia työnhakijoita.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aiheesta tehty tutkimus osoittaa, että sosiaalinen media on merkittävä työkalu työnantajamielikuvan rakentamisessa ja vahvistamisessa. Sosiaalinen media tekee kuitenkin työnantajamielikuvan hallinnasta entistä monimutkaisempaa. Nykyään työnantajamielikuvan muodostuminen on horisontaalinen prosessi, jossa työnantajamielikuva syntyy organisaation itsensä sekä organisaation ulkopuolisten sosiaalisen median käyttäjien yhteistuotantona. Kirjallisuuden perusteella onnistuneella työnantajamielikuvalla on positiivisia vaikutuksia rekrytointeihin. Positiivinen työnantajamielikuva on merkittävä tekijä työvoiman houkuttelussa sekä nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa.
Tämän tutkielman tulokset vahvistavat, että sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen on olennainen osa nykyaikaista työnantajabrändäystä. Organisaatioiden on oltava aktiivisia ja johdonmukaisia sosiaalisen median kanavissaan, jotta ne voivat rakentaa vahvaa työnantajamielikuvaa. Organisaatioiden tulee myös panostaa nykyisien työntekijöiden kokemuksiin, sillä he ovat avainasemassa työnantajamielikuvan rakentamisessa. Tämän tutkielman tulokset tukevat väitteitä siitä, että tehokkaasti sosiaalisessa mediassa rakennettu positiivinen työnantajamielikuva parantaa rekrytoinnin tuloksia ja tarjoaa rekrytointiin etuja.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aiheesta tehty tutkimus osoittaa, että sosiaalinen media on merkittävä työkalu työnantajamielikuvan rakentamisessa ja vahvistamisessa. Sosiaalinen media tekee kuitenkin työnantajamielikuvan hallinnasta entistä monimutkaisempaa. Nykyään työnantajamielikuvan muodostuminen on horisontaalinen prosessi, jossa työnantajamielikuva syntyy organisaation itsensä sekä organisaation ulkopuolisten sosiaalisen median käyttäjien yhteistuotantona. Kirjallisuuden perusteella onnistuneella työnantajamielikuvalla on positiivisia vaikutuksia rekrytointeihin. Positiivinen työnantajamielikuva on merkittävä tekijä työvoiman houkuttelussa sekä nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa.
Tämän tutkielman tulokset vahvistavat, että sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen on olennainen osa nykyaikaista työnantajabrändäystä. Organisaatioiden on oltava aktiivisia ja johdonmukaisia sosiaalisen median kanavissaan, jotta ne voivat rakentaa vahvaa työnantajamielikuvaa. Organisaatioiden tulee myös panostaa nykyisien työntekijöiden kokemuksiin, sillä he ovat avainasemassa työnantajamielikuvan rakentamisessa. Tämän tutkielman tulokset tukevat väitteitä siitä, että tehokkaasti sosiaalisessa mediassa rakennettu positiivinen työnantajamielikuva parantaa rekrytoinnin tuloksia ja tarjoaa rekrytointiin etuja.