Sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen ja työntekijäkokemuksen välinen yhteys
Hartikainen, Ida (2024-05-22)
Sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen ja työntekijäkokemuksen välinen yhteys
Hartikainen, Ida
(22.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443738
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443738
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sosiaalisesti vastuullista henkilöstöjohtamista ja työntekijäkokemusta, sekä niiden välistä yhteyttä. Nykyään vastuullisuuden merkitys on kasvanut yrityksille sekä niiden sidosryhmille ja tarve vastuulliselle henkilöstöjohtamiselle on kasvanut. Vastuullisuuden merkitys on kasvanut myös työntekijöille. Työntekijäkokemus kuvaa kaikkea sitä, mitä työntekijä kokee organisaatioon liittyen. Se sisältää vuorovaikutustilanteet ja niiden herättämät tunteet. Työntekijöiden merkitys on organisaatioille suuri, joten työntekijäkokemukseen ja työntekijöiden hyvinvointiin on kannattavaa kiinnittää huomiota. Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijäkokemuksen ja sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen välistä yhteyttä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aiheesta tehty aiempi tutkimus osoittaa, että vastuullisuus on nykyään merkittävä osa yrityksiä ja vastuullisuus tulee huomioida myös henkilöstöjohtamisessa. Työntekijät ovat tärkeä osa yrityksiä, jolloin heidän hyvinvointiinsa ja työntekijäkokemukseen kannattaa panostaa. Työntekijät myös edustavat yrityksen brändiä sen ulkopuolelle, jolloin henkilöstöjohtamiseen ja työntekijäkokemukseen investoiminen kannattaa. Kirjallisuuden perusteella vastuulliset henkilöstöjohtamisen käytännöt ja työntekijäkokemus voivat lisätä organisaatioiden tulosta ja kannattavuutta.
Tämän tutkielman tulokset vahvistavat, että sosiaalisesti vastuullisella henkilöstöjohtamisella ja työntekijäkuvalla on yhteys. Sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen käytäntöjen avulla voidaan edistää positiivisen työntekijäkuvan muodostumista. Työntekijäkokemus taas kuvaa sitä, miten näiden käytäntöjen käytössä on onnistuttu. Henkilöstöjohtamisen käytäntöjen kautta luodaan pohja positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiselle ja työntekijäkokemus kertoo, miten työntekijä ne kokevat. Molemmista on hyötyä yrityksille hyvinvoivien ja tuottavien työntekijöiden myötä ja myös yrityksen tulos voi hyötyä hyvistä henkilöstöjohtamisen käytännöistä ja positiivisesta työntekijäkokemuksesta.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aiheesta tehty aiempi tutkimus osoittaa, että vastuullisuus on nykyään merkittävä osa yrityksiä ja vastuullisuus tulee huomioida myös henkilöstöjohtamisessa. Työntekijät ovat tärkeä osa yrityksiä, jolloin heidän hyvinvointiinsa ja työntekijäkokemukseen kannattaa panostaa. Työntekijät myös edustavat yrityksen brändiä sen ulkopuolelle, jolloin henkilöstöjohtamiseen ja työntekijäkokemukseen investoiminen kannattaa. Kirjallisuuden perusteella vastuulliset henkilöstöjohtamisen käytännöt ja työntekijäkokemus voivat lisätä organisaatioiden tulosta ja kannattavuutta.
Tämän tutkielman tulokset vahvistavat, että sosiaalisesti vastuullisella henkilöstöjohtamisella ja työntekijäkuvalla on yhteys. Sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen käytäntöjen avulla voidaan edistää positiivisen työntekijäkuvan muodostumista. Työntekijäkokemus taas kuvaa sitä, miten näiden käytäntöjen käytössä on onnistuttu. Henkilöstöjohtamisen käytäntöjen kautta luodaan pohja positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiselle ja työntekijäkokemus kertoo, miten työntekijä ne kokevat. Molemmista on hyötyä yrityksille hyvinvoivien ja tuottavien työntekijöiden myötä ja myös yrityksen tulos voi hyötyä hyvistä henkilöstöjohtamisen käytännöistä ja positiivisesta työntekijäkokemuksesta.