Viha markkinointiviestinnän keinona ja vihan vaikutus kuluttajaan AIDA-mallin ja sitoutuneisuuden näkökulmasta
Vitikka, Annika (2024-05-22)
Viha markkinointiviestinnän keinona ja vihan vaikutus kuluttajaan AIDA-mallin ja sitoutuneisuuden näkökulmasta
Vitikka, Annika
(22.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443904
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060443904
Tiivistelmä
Tunteiden rooli suostuttelun keinona on huomattu selkeästi eri viestinnän aloilla, niin myös
markkinointiviestinnässä. Tunteiden käyttö markkinointiviestinnässä perustuu paljon
positiivisille tunteille ja vähemmän negatiivisille tunteille. Negatiivisilla tunteilla, kuten vihalla,
on kuitenkin potentiaalia markkinoinnin kontekstissa suostuttelun keinona. Negatiivisilla
tunteilla voidaan esimerkiksi herättää kuluttajan huomio, sillä negatiiviset tunteet herättävät
paljon huomiota. Kokonaisuudessaan negatiivisten tunteiden hyödyntäminen voisi olla
tehokasta markkinointiviestinnän näkökulmasta. Voimakkaat tunteet kuten viha, voivat herättää
vahvoja vastareaktioita kuluttajissa, ja vaikuttaa merkittävästi kuluttajan käyttäytymiseen
esimerkiksi ostoprosessissa tai kuluttajan sitoutuneisuudessa.
Tutkielmassa tarkastellaan tunteiden käyttöä markkinointiviestinnässä, sekä tarkemmin vihaa
markkinointiviestinnän keinona. Tutkielmassa tarkastellaan myös vihan vaikutuksia kuluttajan
käyttäytymiseen AIDA-mallin ja korkean sitoutuneisuuden avulla. Tutkielman tarkoitus onkin
tarkastella vihan tunnetta vaikutuskeinona yritysten markkinointiviestinnässä ja sen vaikutuksia
kuluttajaan AIDA-mallin sekä sitoutuneisuuden avulla. Tutkimusongelmaa lähestytään
seuraavien alaongelmien avulla:
• Mikä rooli tunteilla on markkinointiviestinnässä?
• Miten vihan tunnetta hyödynnetään markkinointiviestinnän keinona?
• Miten vihan tunteet ilmenevät kuluttajan ostoprosessia kuvaavan AIDA-mallin eri
vaiheissa?
• Miten viha vaikuttaa korkean sitoutuneisuuden tuotteisiin?
Tutkielmassa havaittiin, että tunteilla on merkittävä rooli markkinointiviestinnässä ja
suostuttelun keinona. Myös negatiivisilla tunteilla, kuten vihalla, voidaan saada aikaan yrityksen
kannalta haluttuja lopputuloksia. Viha on tehokas huomion ja kiinnostuksen herättäjä, ja sitä on
aiemmin hyödynnetty esimerkiksi terveyskampanjoihin ja politiikkaan liittyvässä viestinnässä,
mutta myös nykyään yhä enemmän markkinoinnin kontekstissa. Se onkin tehokas huomion ja
kiinnostuksen herättäjä, mutta se myös synnyttää kuluttajalle halun sekä tarpeen toimia. Tunteet
vaikuttavat merkittävästi myös ostoprosessia kuvaavan AIDA-mallin jokaisella portaalla. Sen
lisäksi, että viha herättää huomiota, se synnyttää myös toimintatarpeen, joka voi johtaa
kuluttajan toimimaan viestin mukaisella tavalla. Vihan merkitys myös korkean sitoutuneisuuden
tuotteissa on suuri. Kokonaisuudessaan viha markkinointiviestinnän keinona on tehokas ja
herättää voimakkaita tunteita. Voimakkailla tunteilla kuluttajat saadaan toimimaan viestin
mukaisesti, mikäli viestijällä on tarpeeksi ymmärrystä käytettävästä tunteesta sekä sen
tehokkaasta hyödyntämisestä.
markkinointiviestinnässä. Tunteiden käyttö markkinointiviestinnässä perustuu paljon
positiivisille tunteille ja vähemmän negatiivisille tunteille. Negatiivisilla tunteilla, kuten vihalla,
on kuitenkin potentiaalia markkinoinnin kontekstissa suostuttelun keinona. Negatiivisilla
tunteilla voidaan esimerkiksi herättää kuluttajan huomio, sillä negatiiviset tunteet herättävät
paljon huomiota. Kokonaisuudessaan negatiivisten tunteiden hyödyntäminen voisi olla
tehokasta markkinointiviestinnän näkökulmasta. Voimakkaat tunteet kuten viha, voivat herättää
vahvoja vastareaktioita kuluttajissa, ja vaikuttaa merkittävästi kuluttajan käyttäytymiseen
esimerkiksi ostoprosessissa tai kuluttajan sitoutuneisuudessa.
Tutkielmassa tarkastellaan tunteiden käyttöä markkinointiviestinnässä, sekä tarkemmin vihaa
markkinointiviestinnän keinona. Tutkielmassa tarkastellaan myös vihan vaikutuksia kuluttajan
käyttäytymiseen AIDA-mallin ja korkean sitoutuneisuuden avulla. Tutkielman tarkoitus onkin
tarkastella vihan tunnetta vaikutuskeinona yritysten markkinointiviestinnässä ja sen vaikutuksia
kuluttajaan AIDA-mallin sekä sitoutuneisuuden avulla. Tutkimusongelmaa lähestytään
seuraavien alaongelmien avulla:
• Mikä rooli tunteilla on markkinointiviestinnässä?
• Miten vihan tunnetta hyödynnetään markkinointiviestinnän keinona?
• Miten vihan tunteet ilmenevät kuluttajan ostoprosessia kuvaavan AIDA-mallin eri
vaiheissa?
• Miten viha vaikuttaa korkean sitoutuneisuuden tuotteisiin?
Tutkielmassa havaittiin, että tunteilla on merkittävä rooli markkinointiviestinnässä ja
suostuttelun keinona. Myös negatiivisilla tunteilla, kuten vihalla, voidaan saada aikaan yrityksen
kannalta haluttuja lopputuloksia. Viha on tehokas huomion ja kiinnostuksen herättäjä, ja sitä on
aiemmin hyödynnetty esimerkiksi terveyskampanjoihin ja politiikkaan liittyvässä viestinnässä,
mutta myös nykyään yhä enemmän markkinoinnin kontekstissa. Se onkin tehokas huomion ja
kiinnostuksen herättäjä, mutta se myös synnyttää kuluttajalle halun sekä tarpeen toimia. Tunteet
vaikuttavat merkittävästi myös ostoprosessia kuvaavan AIDA-mallin jokaisella portaalla. Sen
lisäksi, että viha herättää huomiota, se synnyttää myös toimintatarpeen, joka voi johtaa
kuluttajan toimimaan viestin mukaisella tavalla. Vihan merkitys myös korkean sitoutuneisuuden
tuotteissa on suuri. Kokonaisuudessaan viha markkinointiviestinnän keinona on tehokas ja
herättää voimakkaita tunteita. Voimakkailla tunteilla kuluttajat saadaan toimimaan viestin
mukaisesti, mikäli viestijällä on tarpeeksi ymmärrystä käytettävästä tunteesta sekä sen
tehokkaasta hyödyntämisestä.