Psykhe Odysseian 11. laulussa
Tiainen, Niko (2024-05-24)
Psykhe Odysseian 11. laulussa
Tiainen, Niko
(24.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545331
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545331
Tiivistelmä
Tarkastelen kandidaatintutkielmassani psykhen merkitystä, kuvauksia ja kuolemanjälkeistä oloti-laa Odysseian laulussa 11. Aineistoksi on valittu kyseinen teksti, koska psykhe-sana esiintyy siinä useammin kuin missään muussa Homeerisessa tekstissä. Tutkimuksen metodina on käytetty lähilukua ja filologista metodia.
Psykhe-sanalla on pitkä ja vivahteikas historia. Tämän takia on pyrittävä välttämään sellaista anakronistista tulkintaa, jossa esimerkiksi Platonin dualistista metafysiikkaa nähdään Odysseiassa. Nykytutkimuksessa on esitetty toisistaan voimakkaasti poikkeavia näkemyksiä psykhen merkityksestä. Toisessa ääripäässä on käsitys psykhestä persoonaa vailla olevana olentona ja toisessa psykhen samaistaminen kuolleen ihmisen persoonaan.
Tässä tutkielmassa psykhen erilaisia kuvauksia Odysseiassa analysoidaan tiettyjen esimerkkitapausten valossa, joita ovat Elpenorin, Teiresiaan, Agamemnonin, Akhilleuksen sekä kuoleman jälkeisessä maalimassa erityistä “siunausta” tai kirousta nauttivat psykhet. Näiden esimerkkitapausten pohjalta hahmottuu monitahoinen kuvausten joukko, josta voidaan päätellä psykhen merkitsevän Odysseiassa (kuolleen) ihmisen ei-materiaalista osaa, jolla on tunteita, muistoja, toiveita ja haluja, sekä erinäisiä muita kognitiivisia kykyjä. Näin ollen käsitys, jonka mukaan psykhe on vailla persoonaa oleva olento ei näytä pitävän paikkaansa ainakaan tutkimuksen kohteena olevassa tekstissä.
Psykhe-sanalla on pitkä ja vivahteikas historia. Tämän takia on pyrittävä välttämään sellaista anakronistista tulkintaa, jossa esimerkiksi Platonin dualistista metafysiikkaa nähdään Odysseiassa. Nykytutkimuksessa on esitetty toisistaan voimakkaasti poikkeavia näkemyksiä psykhen merkityksestä. Toisessa ääripäässä on käsitys psykhestä persoonaa vailla olevana olentona ja toisessa psykhen samaistaminen kuolleen ihmisen persoonaan.
Tässä tutkielmassa psykhen erilaisia kuvauksia Odysseiassa analysoidaan tiettyjen esimerkkitapausten valossa, joita ovat Elpenorin, Teiresiaan, Agamemnonin, Akhilleuksen sekä kuoleman jälkeisessä maalimassa erityistä “siunausta” tai kirousta nauttivat psykhet. Näiden esimerkkitapausten pohjalta hahmottuu monitahoinen kuvausten joukko, josta voidaan päätellä psykhen merkitsevän Odysseiassa (kuolleen) ihmisen ei-materiaalista osaa, jolla on tunteita, muistoja, toiveita ja haluja, sekä erinäisiä muita kognitiivisia kykyjä. Näin ollen käsitys, jonka mukaan psykhe on vailla persoonaa oleva olento ei näytä pitävän paikkaansa ainakaan tutkimuksen kohteena olevassa tekstissä.