Ei realistista vaan uskottavaa : Yliluonnollinen ja Criminal Minds
Reilin, Aava (2024-05-24)
Ei realistista vaan uskottavaa : Yliluonnollinen ja Criminal Minds
Reilin, Aava
(24.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545129
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545129
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tutkin yliluonnollisen esittämistä yhdysvaltalaisessa tutkintaan pohjautuvassa rikosdraamasarjassa Criminal Minds. Analysoin lähiluennan avulla sarjan jaksoja Cold Comfort ja Corazón, joissa yliluonnollisia elementtejä tuodaan sarjaan gotiikan ja maagisen realismin tyylipiirteitä käyttäen.
Käytän analyysini pohjan Rick Altmanin ja Jason Mittellin genretutkimusta, George N. Doven tutkimukseen pohjautuvan rikosdraaman tutkimusta sekä Jonathan Nichols-Pethickin television rikosdraamojen tutkimusta. Gotiikan määrittelen Fred Bottingin ja Jeffrey Weinstockin, ja maagisen realismin John Ericksonin, Lois Parkinson Zamoran ja Wendy B. Farisin tutkimusten avulla.
Tutkielmassani käsittelen sitä, miten Cold Comfort ja Corazón rikkovat sarjan itsensä rakentamaa todellisuutta esittämällä tilanteita, joissa yliluonnollisuuden olemassaolo jätetään mahdolliseksi luennaksi tapahtumista. Osa rikosdraaman perinnettä on intertekstuaalisuus ja genrehybridiys, jolloin gotiikka ja maaginen realismi, jotka ovat osa laajempaa amerikkalaista kulttuuria, ovat sarjan tekijöille luonteva tapa tehdä tarinoistaan uskottavia. George N. Doven mukaan uskottavuus onkin realismia tärkeämpää rikosdraamassa, ja Criminal Minds hyödyntää kerronnassaan nimenomaan uskottavuutta realismin sijaan tehdäkseen yliluonnollisesta katsojalle hyväksyttävän osan sarjan maailmaa.
Käytän analyysini pohjan Rick Altmanin ja Jason Mittellin genretutkimusta, George N. Doven tutkimukseen pohjautuvan rikosdraaman tutkimusta sekä Jonathan Nichols-Pethickin television rikosdraamojen tutkimusta. Gotiikan määrittelen Fred Bottingin ja Jeffrey Weinstockin, ja maagisen realismin John Ericksonin, Lois Parkinson Zamoran ja Wendy B. Farisin tutkimusten avulla.
Tutkielmassani käsittelen sitä, miten Cold Comfort ja Corazón rikkovat sarjan itsensä rakentamaa todellisuutta esittämällä tilanteita, joissa yliluonnollisuuden olemassaolo jätetään mahdolliseksi luennaksi tapahtumista. Osa rikosdraaman perinnettä on intertekstuaalisuus ja genrehybridiys, jolloin gotiikka ja maaginen realismi, jotka ovat osa laajempaa amerikkalaista kulttuuria, ovat sarjan tekijöille luonteva tapa tehdä tarinoistaan uskottavia. George N. Doven mukaan uskottavuus onkin realismia tärkeämpää rikosdraamassa, ja Criminal Minds hyödyntää kerronnassaan nimenomaan uskottavuutta realismin sijaan tehdäkseen yliluonnollisesta katsojalle hyväksyttävän osan sarjan maailmaa.