Slow fashion -brändien vastuullisuusviestinnän vaikutukset kuluttajiin
Hemmilä, Anna (2024-05-23)
Slow fashion -brändien vastuullisuusviestinnän vaikutukset kuluttajiin
Hemmilä, Anna
(23.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545189
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545189
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia slow fashion -brändien vastuullisuusviestinnän vaikutuksia kuluttajien asenteisiin brändejä kohtaan. Vastuullisuudesta on tullut yhä isompi osa yritysten menestyvää liiketoimintaa, josta myös kuluttajat tulevat yhä enemmän tietoisiksi. Vastuullista liiketoimintaa harjoittavien slow fashion -brändien on siis tärkeää ymmärtää vastuullisuusviestintänsä keinoja ja niiden vaikutuksia kuluttajiin, jotta ne pystyvät menestymään ja luomaan muodin kulutustottumuksen muutosta.
Vastuullisuusviestinnän vaikutuksia tutkittiin slow fashion -brändien näkökulmasta. Slow fashion -ilmiö on melko uusi ilmiö, jonka vastuullisuusviestinnästä ei ole paljoakaan tehty vielä tutkimusta. Slow fashion -brändit harjoittavat vastuullisuutta ydinliiketoimintanaan, joten niiden vastuullisuusviestintä on merkittävä osa niiden liiketoimintaa, jossa painotetaan kuluttajan kouluttamista.
Tutkimus on toteutettu perehtymällä aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsaukseen on pyritty löytämään tutkimuksia monipuolisesti tuomaan erilaisia näkökulmia kuitenkin tarkastelemalla kriittisesti niiden luotettavuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta slow fashion -brändien vastuullisuusviestinnän vaikuttavan kuluttajiin positiivisesti yhdistämällä niiden luoman arvon vastuullisuusviestinnän keinoihin ja kuluttajan odotuksiin. Kuluttajan positiiviset asenteet johtavat uskollisuuteen, brändikuvan muodostumiseen sekä vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Kuluttajan odotusten täyttämisen lisäksi vaikutusten muodostumisessa merkittävää oli yrityksen toiminnan ja sen viestinnän yhteensopivuus, joka vähentää myös skeptismin mahdollisuutta.
Tutkimuksessa tutkittiin vastuullisuusviestinnän vaikutuksia slow fashion -brändien näkökulmasta selventämällä sen keinoja ja toteuttamista kuluttajan odotusten mukaisesti. Kuluttajan näkökulma vaikutuksista olisi siis tärkeää tuoda jatkotutkimuksessa esille, jotta brändit pystyvät paremmin ymmärtämään viestinnän vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja sitoutumiseen. Merkittävää olisi myös vertailla erilaisten viestintästrategioiden tehokkuutta slow fashion- ja pikamuotiyritysten kesken.
Vastuullisuusviestinnän vaikutuksia tutkittiin slow fashion -brändien näkökulmasta. Slow fashion -ilmiö on melko uusi ilmiö, jonka vastuullisuusviestinnästä ei ole paljoakaan tehty vielä tutkimusta. Slow fashion -brändit harjoittavat vastuullisuutta ydinliiketoimintanaan, joten niiden vastuullisuusviestintä on merkittävä osa niiden liiketoimintaa, jossa painotetaan kuluttajan kouluttamista.
Tutkimus on toteutettu perehtymällä aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsaukseen on pyritty löytämään tutkimuksia monipuolisesti tuomaan erilaisia näkökulmia kuitenkin tarkastelemalla kriittisesti niiden luotettavuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta slow fashion -brändien vastuullisuusviestinnän vaikuttavan kuluttajiin positiivisesti yhdistämällä niiden luoman arvon vastuullisuusviestinnän keinoihin ja kuluttajan odotuksiin. Kuluttajan positiiviset asenteet johtavat uskollisuuteen, brändikuvan muodostumiseen sekä vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Kuluttajan odotusten täyttämisen lisäksi vaikutusten muodostumisessa merkittävää oli yrityksen toiminnan ja sen viestinnän yhteensopivuus, joka vähentää myös skeptismin mahdollisuutta.
Tutkimuksessa tutkittiin vastuullisuusviestinnän vaikutuksia slow fashion -brändien näkökulmasta selventämällä sen keinoja ja toteuttamista kuluttajan odotusten mukaisesti. Kuluttajan näkökulma vaikutuksista olisi siis tärkeää tuoda jatkotutkimuksessa esille, jotta brändit pystyvät paremmin ymmärtämään viestinnän vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja sitoutumiseen. Merkittävää olisi myös vertailla erilaisten viestintästrategioiden tehokkuutta slow fashion- ja pikamuotiyritysten kesken.