Sosiaalisen median videopohjaisten alustojen asema Z-sukupolven kuluttajien sitouttamisessa luksusmuodin brändeihin
Sandell, Beata (2024-05-24)
Sosiaalisen median videopohjaisten alustojen asema Z-sukupolven kuluttajien sitouttamisessa luksusmuodin brändeihin
Sandell, Beata
(24.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545236
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060545236
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyajan kuva ja se on lyhyessä ajassa saavuttanut asiakkaiden luottamuksen kaupallisessa sisällössä ja ohittanut perinteisen median. Viime aikoina erityisesti videosisällön ja videopohjaisten alustojen suosio on kasvanut sosiaalisessa mediassa, erityisesti Z- sukupolven keskuudessa. Muuttuvassa ympäristössä luksusmuodin brändeille on tärkeää ymmärtää Z-sukupolven potentiaali kuluttajina. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z- sukupolven kuluttajien sitoutumista luksusmuodin brändeihin sosiaalisen median videopohjaisilla alustoilla. Tarkastelu tehdään kolmen tutkimuskysymyksen avulla, jotka on muodostettu pääkäsitteiden pohjalta:
1. Millaisia erityispiirteitä on kuluttajien sitoutumisessa luksusmuodin brändeihin?
2. Millaisia erityispiirteitä Z-sukupolvessa on kuluttajina?
3. Miten sosiaalisen median videopohjaiset alustat vaikuttavat Z-sukupolven kuluttajien sitoutumiseen luksusmuodin brändeihin?
Tutkielma pyrkii antamaan lukijalle kuvan Z- sukupolven kuluttajien motivaatioista kuluttaa luksustuotteita ja sitoutumisesta luksusmuodin brändeihin erityisesti sosiaalisen median videopohjaisilla alustoilla, tarkastelemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman keskeiset johtopäätökset osoittavat, että Z-sukupolven kuluttajat sitoutuvat luksusbrändeihin vahvasti sosiaalisen median videopohjaisten alustojen, kuten TikTokin, kautta. Z-sukupolvi arvostaa erityisesti brändien autenttisuutta, läpinäkyvyyttä ja kykyä luoda tunnesiteitä. Tutkielmassa havaittiin, että videopohjaiset alustat mahdollistavat tehokkaan vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden tunteen, mikä on keskeistä tämän sukupolven sitouttamisessa. Tutkielman sivumäärän ollessa rajallinen, se käsittelee aihetta pintapuolisesti, joka tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille aiheesta.
1. Millaisia erityispiirteitä on kuluttajien sitoutumisessa luksusmuodin brändeihin?
2. Millaisia erityispiirteitä Z-sukupolvessa on kuluttajina?
3. Miten sosiaalisen median videopohjaiset alustat vaikuttavat Z-sukupolven kuluttajien sitoutumiseen luksusmuodin brändeihin?
Tutkielma pyrkii antamaan lukijalle kuvan Z- sukupolven kuluttajien motivaatioista kuluttaa luksustuotteita ja sitoutumisesta luksusmuodin brändeihin erityisesti sosiaalisen median videopohjaisilla alustoilla, tarkastelemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman keskeiset johtopäätökset osoittavat, että Z-sukupolven kuluttajat sitoutuvat luksusbrändeihin vahvasti sosiaalisen median videopohjaisten alustojen, kuten TikTokin, kautta. Z-sukupolvi arvostaa erityisesti brändien autenttisuutta, läpinäkyvyyttä ja kykyä luoda tunnesiteitä. Tutkielmassa havaittiin, että videopohjaiset alustat mahdollistavat tehokkaan vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden tunteen, mikä on keskeistä tämän sukupolven sitouttamisessa. Tutkielman sivumäärän ollessa rajallinen, se käsittelee aihetta pintapuolisesti, joka tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille aiheesta.