Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä videomateriaalin käyttämisestä toiminnan tukena varhaiskasvatusryhmässä
Ohvo, Oskari (2024-05-21)
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä videomateriaalin käyttämisestä toiminnan tukena varhaiskasvatusryhmässä
Ohvo, Oskari
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060646653
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060646653
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat
hyödyntävät videomateriaalia toiminnan tukena varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa aineisto
kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksessa käytettiin neljää monivalintakysymystä ja neljää avointa kysymystä. Kyselyyn
vastasi yhteensä 27 varhaiskasvatuksen opettajaa nähtyään julkaisun tutkimuksen aiheesta ja
kyselylomakkeesta Facebook-sovelluksessa.
Aineiston tuloksista kävi ilmi, että videomateriaalin käyttö varhaiskasvatuksen tukena jakautui
tasaisesti vastaajien kesken. Suurin osa varhaiskas käytti videoita viikoittain tai useammin.
Videomateriaalin valintaan vaikuttivat useimmiten ajankohtainen aihe tai teema sekä
pedagogiset tavoitteet. Lapset katsoivat videoita pääasiassa yhdessä opettajan kanssa, mutta
myös tabletin tai suuren näytön avulla. Videoiden katseluun liittyi usein aktiivista osallistumista,
kuten musiikin mukana liikkumista tai keskustelua videon aiheesta.
Tutkimuksen perusteella suurin osa varhaiskasvatuksen opettajista oli tietoisia digitaalisista
videomateriaaleista, mutta pieni vähemmistö ei ollut tietoinen niiden olemassaolosta.
Videomateriaalin käyttämistä estivät pääasiassa tiedon puute, resurssien puute ja perinteisten
opetusmenetelmien suosiminen.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä voi aiheuttaa rajoituksia tulosten
yleistettävyyteen ja syvällisyyteen. Lisäksi vastaajien määrä oli rajallinen, mikä voi vaikuttaa
tulosten edustavuuteen. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin suorittaa laajempia ja
syvällisempiä haastatteluja varhaiskasvatuksen opettajien kanssa sekä tutkia tarkemmin
videomateriaalin käytön esteitä ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.
hyödyntävät videomateriaalia toiminnan tukena varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa aineisto
kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksessa käytettiin neljää monivalintakysymystä ja neljää avointa kysymystä. Kyselyyn
vastasi yhteensä 27 varhaiskasvatuksen opettajaa nähtyään julkaisun tutkimuksen aiheesta ja
kyselylomakkeesta Facebook-sovelluksessa.
Aineiston tuloksista kävi ilmi, että videomateriaalin käyttö varhaiskasvatuksen tukena jakautui
tasaisesti vastaajien kesken. Suurin osa varhaiskas käytti videoita viikoittain tai useammin.
Videomateriaalin valintaan vaikuttivat useimmiten ajankohtainen aihe tai teema sekä
pedagogiset tavoitteet. Lapset katsoivat videoita pääasiassa yhdessä opettajan kanssa, mutta
myös tabletin tai suuren näytön avulla. Videoiden katseluun liittyi usein aktiivista osallistumista,
kuten musiikin mukana liikkumista tai keskustelua videon aiheesta.
Tutkimuksen perusteella suurin osa varhaiskasvatuksen opettajista oli tietoisia digitaalisista
videomateriaaleista, mutta pieni vähemmistö ei ollut tietoinen niiden olemassaolosta.
Videomateriaalin käyttämistä estivät pääasiassa tiedon puute, resurssien puute ja perinteisten
opetusmenetelmien suosiminen.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä voi aiheuttaa rajoituksia tulosten
yleistettävyyteen ja syvällisyyteen. Lisäksi vastaajien määrä oli rajallinen, mikä voi vaikuttaa
tulosten edustavuuteen. Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin suorittaa laajempia ja
syvällisempiä haastatteluja varhaiskasvatuksen opettajien kanssa sekä tutkia tarkemmin
videomateriaalin käytön esteitä ja mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.