Uskoa tulevaisuuteen! Yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia positiivisista kehityksistä vuonna 2050
Halla-aho, Elli (2024-05-27)
Uskoa tulevaisuuteen! Yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia positiivisista kehityksistä vuonna 2050
Halla-aho, Elli
(27.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060646589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060646589
Tiivistelmä
Yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi on puhututtanut viime aikoina laajasti. Koronapandemian aikana opiskelijat kokivat esimerkiksi ennätysmäärät yksinäisyyttä, ja moni uupui yksin puurtamiseen. Opiskelijoiden puheessa on korostunut tänä aikana etenkin tulevaisuuden näköalattomuus, sillä moni kokee palavansa loppuun jo ennen kuin ovat edes astuneet työelämään. Nuoret aikuiset ovat huolissaan esimerkiksi tulevaisuuden toimeentulostaan sekä ilmastonmuutoksen tuomista muutoksista. Mielikuvamme tulevaisuudesta vaikuttavat motivaatioon, kuinka suunnittelemme toimintaamme ja minkälaisia päämääriä asetamme. Näköalaton tulevaisuus voi johtaa lyhytjänteiseen ja mielihyväkeskeiseen toimintaan, jonka vaikutuksia tulevaisuudelle ei harkita tarkkaan.
Tutkin yliopisto-opiskelijoiden mielikuvia hyvästä tulevaisuudesta. Minkälaiset asiat muuttuvat positiivisesti tulevaisuudessa, ja kuinka näihin muutoksiin päästään? Aineistona käytin valmiiksi kerättyä aineistoa, jossa yliopisto-opiskelijoita pyydettiin kirjoittamaan kirje nykyiselle itselleen vuodesta 2050 käsin. Aineisto on kerätty vuonna 2021 ja vastaajia oli useista eri yliopistoista Suomessa. Kirjeistä kävi ilmi, minkälaisia kehityskohtia opiskelijat näkivät nykypäivän yhteiskunnassa ja mihin suuntaan he toivovat asioiden tulevaisuudessa kehittyvän. Tutkimusmenetelminäni oli teemoittelu ja sisällönanalyysi. Tein ensin karkean aihekohtaisen teemoittelun eri aihealueisiin, esimerkiksi perhe, työ, koti ja ilmasto. Näitä aihealueita oli yhteensä yksitoista. Sen jälkeen tarkastelin näitä aihealueita yhdistäviä ydinteemoja, joista tulevaisuuden positiiviset muutokset kirjoittajien teksteissä muodostuivat. Ydinteemoja olivat elinehtojen säilyttäminen, yhteisöllisyys, hyvinvointivaltio ja merkityksellisyyden kokemus.
Kirjeet olivat hyvin optimistisia. Tämä johtunee siitä, että kirjeiden tehtävänannossa pyydettiin kertomaan nimenomaan positiivisista asioista, mitä maailmassa on tapahtunut. Kirjeissä kuvaillaan esimerkiksi tulevaisuuksia, joissa erimielisyydet on pääosin laitettu sivuun yhteisen hyvän nimissä, ja yhteisöllisyys on noussut oman edun tavoittelun edelle. Näissä tulevaisuuksissa ihmiskunta on keksinyt teknologioita, jotka ovat ratkaisseet monet 2020-luvun ongelmat, kuten liikenteen saasteet tai ilmastonmuutoksen. Nämä kuvaillut positiiviset kehitykset heijastelevat niitä opiskelijoiden nykyajan huolia, joihin toivotaan muutosta tulevaisuudessa.
Tutkin yliopisto-opiskelijoiden mielikuvia hyvästä tulevaisuudesta. Minkälaiset asiat muuttuvat positiivisesti tulevaisuudessa, ja kuinka näihin muutoksiin päästään? Aineistona käytin valmiiksi kerättyä aineistoa, jossa yliopisto-opiskelijoita pyydettiin kirjoittamaan kirje nykyiselle itselleen vuodesta 2050 käsin. Aineisto on kerätty vuonna 2021 ja vastaajia oli useista eri yliopistoista Suomessa. Kirjeistä kävi ilmi, minkälaisia kehityskohtia opiskelijat näkivät nykypäivän yhteiskunnassa ja mihin suuntaan he toivovat asioiden tulevaisuudessa kehittyvän. Tutkimusmenetelminäni oli teemoittelu ja sisällönanalyysi. Tein ensin karkean aihekohtaisen teemoittelun eri aihealueisiin, esimerkiksi perhe, työ, koti ja ilmasto. Näitä aihealueita oli yhteensä yksitoista. Sen jälkeen tarkastelin näitä aihealueita yhdistäviä ydinteemoja, joista tulevaisuuden positiiviset muutokset kirjoittajien teksteissä muodostuivat. Ydinteemoja olivat elinehtojen säilyttäminen, yhteisöllisyys, hyvinvointivaltio ja merkityksellisyyden kokemus.
Kirjeet olivat hyvin optimistisia. Tämä johtunee siitä, että kirjeiden tehtävänannossa pyydettiin kertomaan nimenomaan positiivisista asioista, mitä maailmassa on tapahtunut. Kirjeissä kuvaillaan esimerkiksi tulevaisuuksia, joissa erimielisyydet on pääosin laitettu sivuun yhteisen hyvän nimissä, ja yhteisöllisyys on noussut oman edun tavoittelun edelle. Näissä tulevaisuuksissa ihmiskunta on keksinyt teknologioita, jotka ovat ratkaisseet monet 2020-luvun ongelmat, kuten liikenteen saasteet tai ilmastonmuutoksen. Nämä kuvaillut positiiviset kehitykset heijastelevat niitä opiskelijoiden nykyajan huolia, joihin toivotaan muutosta tulevaisuudessa.