Sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamisen kehittyminen moduuliharjoittelussa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kairittu, Sonja (2024-05-26)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamisen kehittyminen moduuliharjoittelussa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kairittu, Sonja
(26.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060645823
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060645823
Tiivistelmä
Ammattitaitoinen ja osaava henkilökunta on laadukkaan ja potilasturvallisen hoitotyön perusta. Tulevien sairaanhoitajien ydinosaamisen kehittymistä voidaan tukea vaikuttavilla opetusmenetelmillä ja oppimisympäristöillä. Moduuliharjoittelu on kliinisen harjoittelun muoto, joka on suunniteltu tarjoamaan optimaalinen oppimisympäristö. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamisen kehittymistä moduuliharjoittelun aikana. Tutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa moduuliharjoittelun aikana saavutetusta ydinosaamisen kehittymisestä, jota voidaan hyödyntää moduuliharjoittelun kehittämisessä.
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin helmikuussa 2024 Medic-, PubMed-, CINAHL-, Cochrane- ja ERIC-tietokantoihin. Tietokannoista löytyi yhteensä 395 artikkelia. Mukaanotto- ja poissulkukriteerien perusteella näistä artikkeleista kirjallisuuskatsaukseen valittiin 10 tutkimusta. Manuaalisen haun kautta löytyi yksi tutkimus lisää. Yhteensä katsaukseen valikoitui siis 11 tutkimusta. Sisällön analyysi tehtiin deduktiivisesti hyödyntäen YleSHarviointi-hankkeessa kehitettyjä osaamisen osa-alueita (n=13).
Moduuliharjoittelu kehittää laajasti sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamista. Se luo erittäin hyvän ympäristön kehittää vuorovaikutustaitoja kollegoiden ja potilaiden kanssa sekä harjoitella sairaanhoitajan roolia ja kliinisen hoitotyön taitoja. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin vielä lisää, ja erityisen tärkeää olisi tutkia, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden taidot tarjota laadukasta sekä potilas- ja asiakasturvallista hoitoa kehittyy moduuliharjoittelun aikana, ja miten he oppivat ymmärtämään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin helmikuussa 2024 Medic-, PubMed-, CINAHL-, Cochrane- ja ERIC-tietokantoihin. Tietokannoista löytyi yhteensä 395 artikkelia. Mukaanotto- ja poissulkukriteerien perusteella näistä artikkeleista kirjallisuuskatsaukseen valittiin 10 tutkimusta. Manuaalisen haun kautta löytyi yksi tutkimus lisää. Yhteensä katsaukseen valikoitui siis 11 tutkimusta. Sisällön analyysi tehtiin deduktiivisesti hyödyntäen YleSHarviointi-hankkeessa kehitettyjä osaamisen osa-alueita (n=13).
Moduuliharjoittelu kehittää laajasti sairaanhoitajaopiskelijoiden ydinosaamista. Se luo erittäin hyvän ympäristön kehittää vuorovaikutustaitoja kollegoiden ja potilaiden kanssa sekä harjoitella sairaanhoitajan roolia ja kliinisen hoitotyön taitoja. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin vielä lisää, ja erityisen tärkeää olisi tutkia, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden taidot tarjota laadukasta sekä potilas- ja asiakasturvallista hoitoa kehittyy moduuliharjoittelun aikana, ja miten he oppivat ymmärtämään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.