Sosiaaliset robotit ja niiden rooli kielenopetuksessa
Wilen, Bea (2024-05-28)
Sosiaaliset robotit ja niiden rooli kielenopetuksessa
Wilen, Bea
(28.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747096
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747096
Tiivistelmä
Sosiaaliset robotit ja muut teknologiset välineet yleistyvät kielenopetuksessa. Tässä tutkielmassa selvitetään, minkälaista vuorovaikutusta oppijan ja robotin välillä on, minkälaista hyötyä roboteista on kielenopetuksen kannalta sekä miten kielenopetusrobotti toimii.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskirjallisuuden mukaan robotit voivat toimia kielenopetuksen tukena erilaisissa rooleissa kuten avustajina, tuutoreina, vertaisina tai oppijoina. Erilaiset robotit sopivat erilaisiin rooleihin, mutta erityisesti vertaisen roolissa toimivat robotit parantavat oppimistuloksia. Lisäksi robotit parantavat oppijoiden motivaatiota oppimiseen, joskin tutkimuskirjallisuuden perusteella on epävarmaa, mistä robottien vaikutus motivaatioon johtuu. On esitetty, että motivaatio nousee uutuusvaikutuksen johdosta, ja robottien pitkäaikaista hyötyä opetuksessa tulisikin tutkia enemmän.
Kielenopetuksessa käytettävät sosiaaliset robotit ovat vuorovaikutuksellisessa suhteessa ihmiseen ja hyödyntävät automaattista puheentunnistusta sekä tekstistä puheeksi -synteesiä. Nämä mahdollistavat ihmiselle luonnollisen, puhumalla tapahtuvan kommunikaation robotin kanssa, mutta aiheuttavat myös haasteita kielenopetuksen näkökulmasta. Puheentunnistusjärjestelmät eivät välttämättä tunnista kielen oppijan vierasta aksenttia ja tekstistä puheeksi -synteesi voi olla liian monotoninen ja nopea, mikä voi vaikuttaa oppijan mahdollisuuksiin oppia oikeaa ääntämistä sekä kykyyn ymmärtää robotin puhetta.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskirjallisuuden mukaan robotit voivat toimia kielenopetuksen tukena erilaisissa rooleissa kuten avustajina, tuutoreina, vertaisina tai oppijoina. Erilaiset robotit sopivat erilaisiin rooleihin, mutta erityisesti vertaisen roolissa toimivat robotit parantavat oppimistuloksia. Lisäksi robotit parantavat oppijoiden motivaatiota oppimiseen, joskin tutkimuskirjallisuuden perusteella on epävarmaa, mistä robottien vaikutus motivaatioon johtuu. On esitetty, että motivaatio nousee uutuusvaikutuksen johdosta, ja robottien pitkäaikaista hyötyä opetuksessa tulisikin tutkia enemmän.
Kielenopetuksessa käytettävät sosiaaliset robotit ovat vuorovaikutuksellisessa suhteessa ihmiseen ja hyödyntävät automaattista puheentunnistusta sekä tekstistä puheeksi -synteesiä. Nämä mahdollistavat ihmiselle luonnollisen, puhumalla tapahtuvan kommunikaation robotin kanssa, mutta aiheuttavat myös haasteita kielenopetuksen näkökulmasta. Puheentunnistusjärjestelmät eivät välttämättä tunnista kielen oppijan vierasta aksenttia ja tekstistä puheeksi -synteesi voi olla liian monotoninen ja nopea, mikä voi vaikuttaa oppijan mahdollisuuksiin oppia oikeaa ääntämistä sekä kykyyn ymmärtää robotin puhetta.