Sukupuolisensitiivistä kasvatusympäristöä luomassa : Katsaus sukupuolisensitiivisyyteen varhaiskasvatuksessa
Vilen, Alec (2024-05-28)
Sukupuolisensitiivistä kasvatusympäristöä luomassa : Katsaus sukupuolisensitiivisyyteen varhaiskasvatuksessa
Vilen, Alec
(28.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747043
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747043
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa sukupuolisensitiivisyys sekä tasa-arvokasvatus ovat tärkeitä varhaiskasvatuksen osa-alueita. Aiemman tutkimuksen perusteella sensitiivisellä ja sallivalla kasvatusympäristöllä voi olla suoria vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja kehitykseen. Varhaiskasvatuksen työntekijän sekä työyhteisön nähdään olevan avainasemassa tällaisen ympäristön luomiseen ja ylläpitämiseen omassa varhaiskasvatusyksikössään.
Tutkielmassa käsiteltiin sukupuolisensitiivisyyttä ja moninaiseen itseilmaisuun kannustavaa otetta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkielman menetelmänä toimi kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään pohjautuva kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä vaikutuksia sukupuolisensitiivisellä kasvatusympäristöllä voi olla lapsen kehitykselle. Toisena tavoitteena oli selvittää, mikä varhaiskasvatuksen työntekijän eli kasvattajan rooli on sukupuolisensitiivisen kasvatusympäristön mahdollistamisessa.
Tutkimuksen päätuloksina voidaan esittää, että on lapsen edun mukaista luoda mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä ympäristössä, jossa moninaisuus ja erilaisuus nähdään rikkautena ja monipuoliseen itseilmaisuun kannustetaan. Toisena tuloksena voidaan nähdä, että varhaiskasvattajalla on suurin rooli sukupuolisensitiivisen ympäristön luomisessa, ja hänen tulee jatkuvasti tarkastella omaa toimintaansa ja omaksua uutta tietoa voidakseen tarjota lapselle parhaan mahdollisen kasvuympäristön.
Tutkielmassa käsiteltiin sukupuolisensitiivisyyttä ja moninaiseen itseilmaisuun kannustavaa otetta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkielman menetelmänä toimi kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään pohjautuva kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä vaikutuksia sukupuolisensitiivisellä kasvatusympäristöllä voi olla lapsen kehitykselle. Toisena tavoitteena oli selvittää, mikä varhaiskasvatuksen työntekijän eli kasvattajan rooli on sukupuolisensitiivisen kasvatusympäristön mahdollistamisessa.
Tutkimuksen päätuloksina voidaan esittää, että on lapsen edun mukaista luoda mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä ympäristössä, jossa moninaisuus ja erilaisuus nähdään rikkautena ja monipuoliseen itseilmaisuun kannustetaan. Toisena tuloksena voidaan nähdä, että varhaiskasvattajalla on suurin rooli sukupuolisensitiivisen ympäristön luomisessa, ja hänen tulee jatkuvasti tarkastella omaa toimintaansa ja omaksua uutta tietoa voidakseen tarjota lapselle parhaan mahdollisen kasvuympäristön.