Se tunne kun brändin sosiaalinen media on päiväsi kohokohta : Organisaatioiden brändimielikuvien rakentaminen internetmeemien avulla
Lehtonen, Julius (2024-05-30)
Se tunne kun brändin sosiaalinen media on päiväsi kohokohta : Organisaatioiden brändimielikuvien rakentaminen internetmeemien avulla
Lehtonen, Julius
(30.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049030
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on internetmeemien hyödyntäminen organisaatioiden sosiaalisen median markkinointiviestinnässä eli meemimarkkinointi. Meemimarkkinointi on viime vuosina yleistynyt digimarkkinoinnin ilmiö, joka on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi lisätä kuluttajien sitoutumisastetta brändeihin. Kuluttajat viettävät entistä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, ja brändien erottautuminen toisistaan näillä alustoilla on noussut todella tärkeäksi aiheeksi. Meemimarkkinointi auttaa brändejä erottumaan muista brändeistä sosiaalisessa mediassa, ja sen tuloksena syntyy kuluttajille mieluista sisältöä kulutettavaksi. Ilmiö on vielä uusi, eikä aiheesta ole tehty vielä paljoa tutkimusta, jonka takia on markkinointitieteen kannalta tärkeää tutkia aihetta lisää. Lisäksi tutkielmasta hyötyvät erilaiset organisaatiot, jotka haluavat lisätä kuluttajien sitoutumista brändeihin. Tutkielmassa meemimarkkinointia tarkastellaan brändimielikuvien rakentamisen kautta, ja tutkimuskysymyksenä toimii: miten meemimarkkinoinnilla voidaan rakentaa organisaation brändimielikuvaa?
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda mahdollisimman laaja kuva tutkielman aiheesta hyödyntäen aiheesta tehtyä tutkimusta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää meemimarkkinoinnin merkitystä kuluttajien brändimielikuvien rakentamisessa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että meemimarkkinointi tuo mukanaan paljon positiivisia tekijöitä brändimielikuvien rakentamiseen. Tutkielmassa käsitellään myös tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon meemimarkkinointia harjoittaessa, sekä meemimarkkinoinnin käytön mahdollisuuksia ja uhkia se tuo mukanaan. Tutkielma käsittelee myös erilaisten organisaatioiden ja brändien mahdollisuuksia hyödyntää meemimarkkinointia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että meemimarkkinointi on hyvä työkalu brändimielikuvia rakentaessa. Meemimarkkinointi luo positiivisia brändiassosiaatioita kuluttajien mielissä brändiä kohtaan. Positiiviset brändiassosiaatiot taas toimivat positiivisten brändimielikuvien rakentajina. Lisäksi meemimarkkinointi madaltaa kynnystä jakaa sosiaalisen median julkaisuja kuluttajien välillä, mikä vaikuttaa myös positiivisesti brändimielikuvien rakentumiseen. Organisaatioiden tulee kutenkin ottaa huomioon meemimarkkinoinnin soveltuvuus heidän brändeihinsä. Meemimarkkinointi ei sovellu kaikkien organisaatioiden markkinointiin, sillä sen avulla rakentuvat brändimielikuvat voivat olla ristiriidassa organisaation oman brändi-identiteetin kanssa. Meemimarkkinointi luo rentoja ja samaistuttavia tunteita kuluttajissa, mikä ei välttämättä sovi esimerkiksi rakennusalalle, jossa kuluttajat tarvitsevat virallisempaa ja luotettavampaa markkinointiviestintää. Lisäksi brändiviestinnässä tulee ottaa huomioon käytetyt digitaaliset alustat.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda mahdollisimman laaja kuva tutkielman aiheesta hyödyntäen aiheesta tehtyä tutkimusta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää meemimarkkinoinnin merkitystä kuluttajien brändimielikuvien rakentamisessa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että meemimarkkinointi tuo mukanaan paljon positiivisia tekijöitä brändimielikuvien rakentamiseen. Tutkielmassa käsitellään myös tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon meemimarkkinointia harjoittaessa, sekä meemimarkkinoinnin käytön mahdollisuuksia ja uhkia se tuo mukanaan. Tutkielma käsittelee myös erilaisten organisaatioiden ja brändien mahdollisuuksia hyödyntää meemimarkkinointia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että meemimarkkinointi on hyvä työkalu brändimielikuvia rakentaessa. Meemimarkkinointi luo positiivisia brändiassosiaatioita kuluttajien mielissä brändiä kohtaan. Positiiviset brändiassosiaatiot taas toimivat positiivisten brändimielikuvien rakentajina. Lisäksi meemimarkkinointi madaltaa kynnystä jakaa sosiaalisen median julkaisuja kuluttajien välillä, mikä vaikuttaa myös positiivisesti brändimielikuvien rakentumiseen. Organisaatioiden tulee kutenkin ottaa huomioon meemimarkkinoinnin soveltuvuus heidän brändeihinsä. Meemimarkkinointi ei sovellu kaikkien organisaatioiden markkinointiin, sillä sen avulla rakentuvat brändimielikuvat voivat olla ristiriidassa organisaation oman brändi-identiteetin kanssa. Meemimarkkinointi luo rentoja ja samaistuttavia tunteita kuluttajissa, mikä ei välttämättä sovi esimerkiksi rakennusalalle, jossa kuluttajat tarvitsevat virallisempaa ja luotettavampaa markkinointiviestintää. Lisäksi brändiviestinnässä tulee ottaa huomioon käytetyt digitaaliset alustat.