Datankeräys verkossa kuluttajan yksityisyyden näkökulmasta
Blomstedt, Jasmin (2024-05-30)
Datankeräys verkossa kuluttajan yksityisyyden näkökulmasta
Blomstedt, Jasmin
(30.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049050
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049050
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on kuluttajadatan keräys verkossa ja organisaatioiden keinot suojata kuluttajadataa. Kuluttajilla on huolia dataturvallisuudestaan verkossa, eivätkä he ole aina tietoisia datankeräyksestä ja sen tavoista. Tutkimusongelma on kuluttajan yksityisyyden suojaus verkkoympäristössä kerätyssä datassa.
Metodina tutkielmassa käytetään kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tärkeimmät löydökset ovat kuluttajadatan suojausmenetelmät, joita ovat EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen seuraaminen, yksityisyyskäytäntöjen esittäminen verkkosivuilla, opt-outmahdollisuuden tarjoaminen kuluttajalle, itsesääntely ja kryptografiset salauskeinot.
Johtopäätöksistä ilmeni, että läpinäkyvyyden tuominen osaksi organisaatiokulttuuria on keino ylläpitää kuluttajien luottamusta. Suostumuksen saaminen kuluttajalta datankeräykseen on yksi keskeisimpiä tutkielman oppeja. Tämän vuoksi organisaatioiden tulisi esittää selkeät yksityisyyskäytännöt sivuillaan ja tarjota opt-outmahdollisuus. Organisaatiossa tulee kyetä salaamaan kuluttajadata riittävällä tavalla estääkseen sen joutuminen yksityisyysrikkomuksen kohteeksi.
Metodina tutkielmassa käytetään kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tärkeimmät löydökset ovat kuluttajadatan suojausmenetelmät, joita ovat EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen seuraaminen, yksityisyyskäytäntöjen esittäminen verkkosivuilla, opt-outmahdollisuuden tarjoaminen kuluttajalle, itsesääntely ja kryptografiset salauskeinot.
Johtopäätöksistä ilmeni, että läpinäkyvyyden tuominen osaksi organisaatiokulttuuria on keino ylläpitää kuluttajien luottamusta. Suostumuksen saaminen kuluttajalta datankeräykseen on yksi keskeisimpiä tutkielman oppeja. Tämän vuoksi organisaatioiden tulisi esittää selkeät yksityisyyskäytännöt sivuillaan ja tarjota opt-outmahdollisuus. Organisaatiossa tulee kyetä salaamaan kuluttajadata riittävällä tavalla estääkseen sen joutuminen yksityisyysrikkomuksen kohteeksi.