Kulttuurisen moninaisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Numminen, Isa (2024-05-29)
Kulttuurisen moninaisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Numminen, Isa
(29.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061048376
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061048376
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on tärkeä osa monimuotoista yhteiskuntaa, ja tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan maahanmuuttajalasten kulttuurisen moninaisuuden tukemista varhaiskasvatuksessa. Katsauksen tavoitteena on tuoda varhaiskasvattajille ymmärrystä aiheen merkityksestä ja tarjota tietoa kulttuurisesta moninaisuudesta sekä sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Kulttuurisensitiivisen työskentelyn korostetaan olevan keskeistä maahanmuuttajalasten tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Maahanmuutto tuo lapsiryhmään monimuotoisuutta erilaisten perinteiden ja tapojen myötä. Opettajien onkin tärkeää pohtia pedagogisia lähestymistapojaan ja osallistua avoimeen keskusteluun maahanmuuttajavanhempien kanssa kehittääkseen käytäntöjä, jotka edistävät kaikkien lasten oppimista ja hyvinvointia.
Tässä tutkielmassa käytetään tutkimusmenetelmänä integratiivista kirjallisuuskatsausta, sillä se tarjoaa laajan kuvan aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, käsitteellisen sekä temaattisen kehyksen tutkittavalle aiheelle. Aihealuetta on rajattu määrittelemällä aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet, joiden perusteella käytettävä aineisto on valittu. Aineisto on jaettu kolmeen teemaan tutkimuskysymysten mukaan: Monikulttuurisen lapsen identiteetin tukeminen, osallisuus moninaisessa lapsiryhmässä sekä yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus moninaisessa lapsiryhmässä.
Tämän tutkimusten tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa omasta kulttuuriperinnöstä saadut kokemukset tukevat lapsen identiteettiä ja kulttuurin arvostusta. Opettajan rooli on keskeinen ja omalla toiminnallaan he luovat turvallisen ympäristön, jossa lapset voivat tutkia kulttuuri-identiteettiään. Varhaiskasvatuksessa on tärkeää, että jokainen lapsi tulee kuulluksi ja kulttuuritaustoja kunnioitetaan. Kulttuureihin tutustumisen kautta lapset oppivat kohtaamaan moninaiset kulttuurit ja hyväksymään erilaisuuden, mikä tukee heidän sosiaalisten taitojensa kehitystä.
Tässä tutkielmassa käytetään tutkimusmenetelmänä integratiivista kirjallisuuskatsausta, sillä se tarjoaa laajan kuvan aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, käsitteellisen sekä temaattisen kehyksen tutkittavalle aiheelle. Aihealuetta on rajattu määrittelemällä aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet, joiden perusteella käytettävä aineisto on valittu. Aineisto on jaettu kolmeen teemaan tutkimuskysymysten mukaan: Monikulttuurisen lapsen identiteetin tukeminen, osallisuus moninaisessa lapsiryhmässä sekä yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus moninaisessa lapsiryhmässä.
Tämän tutkimusten tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa omasta kulttuuriperinnöstä saadut kokemukset tukevat lapsen identiteettiä ja kulttuurin arvostusta. Opettajan rooli on keskeinen ja omalla toiminnallaan he luovat turvallisen ympäristön, jossa lapset voivat tutkia kulttuuri-identiteettiään. Varhaiskasvatuksessa on tärkeää, että jokainen lapsi tulee kuulluksi ja kulttuuritaustoja kunnioitetaan. Kulttuureihin tutustumisen kautta lapset oppivat kohtaamaan moninaiset kulttuurit ja hyväksymään erilaisuuden, mikä tukee heidän sosiaalisten taitojensa kehitystä.