Puuntyöstön opiskelu ja sähköiset oppimateriaalit : Opiskelijoiden kokemuksia QR-koodien tarjoamasta oppimateriaalista Turun yliopistossa
Veikkola, Juuso; Vuoriluoto, Ruut (2024-05-31)
Puuntyöstön opiskelu ja sähköiset oppimateriaalit : Opiskelijoiden kokemuksia QR-koodien tarjoamasta oppimateriaalista Turun yliopistossa
Veikkola, Juuso
Vuoriluoto, Ruut
(31.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049256
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061049256
Tiivistelmä
Tutkimuksessa keskityttiin QR-koodien käyttöön ja hyödyntämiseen oppimateriaalina Turun yliopiston Rauman kampuksen Teknika-rakennuksen puuteknologian työtiloissa. Tavoitteena oli selvittää QR-koodien käyttöastetta, niiden tarjoaman oppimateriaalin käytettävyyttä ja pohtia, miten QR-koodien tavoittavuutta voitaisiin parantaa. Tutkimuksen mittarina käytettiin käytettävyysmittaria, joka keskittyi QR-koodien toimivuuteen, käytön muistettavuuteen, yleispätevyyteen ja tuottavuuteen.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Turun yliopiston Rauman kampuksen käsityön pääaineopiskelijoille. Kysely sisälsi kysymyksiä QR-koodien käytöstä, käyttäjäkokemuksista ja parannusehdotuksista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin. Analyysin tuloksena nostettiin esiin QR-koodien käyttöä edistäviä tekijöitä, kuten helppokäyttöisyys ja nopea pääsy oppimateriaaliin, sekä kehitysehdotuksia, kuten oppimateriaalin visuaalisen houkuttavuuden lisääminen ja materiaalin monipuolistaminen.
Käytettävyyden mittaamisen teoreettisesta näkökulmasta tutkimus kävi läpi eri käytettävyysmittareita ja -standardeja, joista johdettiin tutkimukselle soveltuva käytettävyysmittari. Lisäksi tutkimus tarkasteli e-oppimateriaalin roolia oppimisen tukena, kuten sen kykyä tarjota monipuolista ja helposti saatavilla olevaa oppimateriaalia, ja QR-koodien turvallisuutta oppimisympäristössä.
Tutkimustulosten mukaan QR-koodien käyttö tukee oppimista tarjoamalla helpon pääsyn monipuoliseen oppimateriaaliin, mutta niiden käytön laajentamiseksi ja tavoittavuuden parantamiseksi tulisi kehittää oppimateriaalia ja sen esitystapaa. Tutkimus osoitti myös, että teknologian ja digitaalisten oppimisvälineiden käyttö oppimisympäristöissä on lisääntymässä, mutta niiden täysi potentiaali vaatii vielä hyödyntämistä opetussuunnitelmien ja opetusmenetelmien kehittämisen kautta.
Tutkimuksen rajoitteina mainittiin sen kohdistuminen vain yhteen oppilaitokseen ja tiettyyn opiskelijaryhmään, mikä asettaa rajoituksia tutkimustulosten yleistettävyydelle. Jatkotutkimuksissa olisi hyödyllistä laajentaa otoskokoa, tutkia QR-koodien käyttöä ja hyödyntämistä laajemmin eri oppilaitoksissa ja opiskelijaryhmissä. Myös oppimateriaalin ja opiskelun muutos esimerkiksi tekoälyn kannalta on syytä ottaa huomioon pohdittaessa tulevaisuuden oppimista.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Turun yliopiston Rauman kampuksen käsityön pääaineopiskelijoille. Kysely sisälsi kysymyksiä QR-koodien käytöstä, käyttäjäkokemuksista ja parannusehdotuksista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin. Analyysin tuloksena nostettiin esiin QR-koodien käyttöä edistäviä tekijöitä, kuten helppokäyttöisyys ja nopea pääsy oppimateriaaliin, sekä kehitysehdotuksia, kuten oppimateriaalin visuaalisen houkuttavuuden lisääminen ja materiaalin monipuolistaminen.
Käytettävyyden mittaamisen teoreettisesta näkökulmasta tutkimus kävi läpi eri käytettävyysmittareita ja -standardeja, joista johdettiin tutkimukselle soveltuva käytettävyysmittari. Lisäksi tutkimus tarkasteli e-oppimateriaalin roolia oppimisen tukena, kuten sen kykyä tarjota monipuolista ja helposti saatavilla olevaa oppimateriaalia, ja QR-koodien turvallisuutta oppimisympäristössä.
Tutkimustulosten mukaan QR-koodien käyttö tukee oppimista tarjoamalla helpon pääsyn monipuoliseen oppimateriaaliin, mutta niiden käytön laajentamiseksi ja tavoittavuuden parantamiseksi tulisi kehittää oppimateriaalia ja sen esitystapaa. Tutkimus osoitti myös, että teknologian ja digitaalisten oppimisvälineiden käyttö oppimisympäristöissä on lisääntymässä, mutta niiden täysi potentiaali vaatii vielä hyödyntämistä opetussuunnitelmien ja opetusmenetelmien kehittämisen kautta.
Tutkimuksen rajoitteina mainittiin sen kohdistuminen vain yhteen oppilaitokseen ja tiettyyn opiskelijaryhmään, mikä asettaa rajoituksia tutkimustulosten yleistettävyydelle. Jatkotutkimuksissa olisi hyödyllistä laajentaa otoskokoa, tutkia QR-koodien käyttöä ja hyödyntämistä laajemmin eri oppilaitoksissa ja opiskelijaryhmissä. Myös oppimateriaalin ja opiskelun muutos esimerkiksi tekoälyn kannalta on syytä ottaa huomioon pohdittaessa tulevaisuuden oppimista.